Відновлювальний тренд. Після стрімкого падіння ринок споживання замороженої продукції зростає
Стратегічні вигоди органічного виробництва. На чому зосередитись фермеру
Нетипова посівна-2024: попри зниження затратної частини, аграрії борються за кожну гривню з гектара
Очікується, що експорт зернових та олійних нинішнього року становитиме близько 50 млн т. І це завдання цілком здійсненне за використання портів Великої Одеси та всіх альтернативних логістичних шляхів. Але чи вигідно це буде аграріям, зважаючи на низькі світові ціни та вартість логістики в Україні?
На пшеничному ринку експерти очікують стабільний ціновий тренд, тоді як по кукурудзі можливе зниження. Втім, передумов для суттєвого обвалу ринку чи значних коливань немає.
Європейський Союз задля підтримки України два роки поспіль скасовує мита і квоти на український експорт, зокрема на мед. Учасники ринку згадують про турбулентність 2022 року, але поступово ринок вирівнявся.
Українські агровиробники у 2023 році продовжили курс на зміну способу обробітку ґрунту, відмовляючись від оранки на користь мінімального обробітку та глибокого розпушування.
Головна перепона для залучення інвестицій в український бізнес — безпекові ризики. Всі макроекономічні моделі базуються на припущенні, коли завершаться бойові дії. Тобто діє класична модель очікування: спочатку — завершення бойових дій, а потім — відновлення. Але бізнес не може чекати, інвестиції потрібні вже зараз, а для цього необхідні додаткові умови.
Осінній посів озимих культур під урожай 2024 року — на фінішній прямій. Уже зрозуміло, що площі під озимою пшеницею дещо скоротяться. Водночас у виробників стримані плани на ярий клин через дорогу логістику і низькі ціни на зернову групу.
Сухе молоко називають біржовим товаром, оскільки ця продукція має довгий термін придатності та переважно експортується. Внутрішній попит теж досить великий, але це переважно кондитерське виробництво. Споживання ж сухого молока в Україні безпосередньо населенням незначне.
В Україні завершується збір соняшнику. За попередніми оцінками, середня врожайність становить 2,3 т/га. Це на 7% більше аналогічного показника минулого року.
В Україні збір урожаю кукурудзи тільки розпочався, і станом на кінець вересня обмолочено не більше 5% посівних площ. Однак попередня оцінка вказує на те, що цього року вдасться отримати кращу врожайність, ніж минулого.
Сукупність негативних погодних умов виявила слабкі сторони технології українського картоплярства: коренеплоди нового врожаю пошкоджені та переважно низької якості, до того ж обсяги посадки були меншими, ніж у минулі роки. Проте за якісну картоплю виробники планують отримати не менше 10-12 грн/кг.
Українські аграрії за підсумками збору озимої пшениці мають більший урожай, ніж минулого року. Натомість виникають запитання до якості цих зернових.
У 2022 році виробники яблук зібрали понад 600 тис. т продукції, але її якість була не найвищою, тож велика частина реалізовувалась максимально швидко через активізацію бойових дій на початку сезону. Водночас десертних яблук стало менше — через дощі й гради восени 2022 року їх зібрали 250-280 тис. т, а у 2021-му цей показник становив 380 тис. т.
В умовах експортних обмежень аграрії України розглядали різні варіанти диверсифікації діяльності, зокрема і за рахунок розширення посівів круп’яних і зернобобових культур.
За даними International Dairy Foods Association, споживання морозива в Україні коливається в межах 2-2,5 кг на людину в рік. Ця цифра не змінюється вже давно. Причина криється у відсутності культури його споживання.
Найбільший вплив на олійну галузь в Україні спричиняють втрата сільськогосподарських територій, постійне блокування зернового коридору та заборона експорту агропродукції до пʼяти країн ЄС. Все це наслідки повномасштабного вторгнення росії на територію України.
Агропродовольчий сектор України, попри війну, залишається інвестиційно привабливим через наявні природно—кліматичні умови, накопичену експертизу та кваліфіковані кадри, відносно низьку вартість основних факторів виробництва (землі та робочої сили), розвинену логістику, орієнтацію на експорт, високий попит на продукцію на міжнародних ринках та близькість до європейського ринку.