Виростити якісну лохину — всього 30% успіху, решта — продати

18 листопада 2019, 09:08 2427

Ринок лохини в Україні зараз досить дикий. Технологія виробництва далеко не скрізь відпрацьована, багато даних не збігається з реальністю, а бажане часто видають за дійсне.

Таку думку AgroPortal.ua висловив співвласник ягідної ферми «Озеряна» Ярослав Мовчун.

Площі під лохиною ймовірно незабаром дійдуть до 3 тис. га. Але це, на думку виробника, не відображає реальної картини.

Він звертає увагу, що обсяги експорту на сьогоднішній день мізерні в порівнянні з тим, що повинні були б виростити в Україні.

«Питання: а де решта ягоди? Її немає. Через численні помилки вирощування, застарілі технології та добрива багато хто отримує дуже низький урожай», — каже Мовчун.

 Джерело фото: Озеряна

Так, погоджується виробник, є компанії, які звітують про 10-15 т/га.

«Озеряна» в цьому році зібрала 11 т/га. Можливо ще трохи більше, але це вже хороший показник. Поруч із нами багато підприємств говорять про 2 т/га — і це максимум, — розповідає він. — Один із гравців ринку в цьому році на 100 га отримав врожайність 1,5 т/га. Це дуже багато, тому що в минулому було 800 кг».

Результати сезону співвласник ягідної ферми в цілому оцінює як хороші.

«Ми продовжували позбавлятися від помилок періоду 2013-16 рр., коли неправильно підходили до підгодівлі кущів. Деякі сорти тільки зараз заплодоносили в повній мірі. Крім того, ми побили свій же рекорд за швидкістю продажів. У 2017-му за 8 днів ми прийняли заявки на весь сезон. У 2019 р. урожай виріс майже в три рази, і ми набрали заявок на нього всього за 4 дні», — розповідає Мовчун.

Також, додає він, «Озеряна» в поточному році розширила насадження лохини на 3 га. Але кущі були висаджені в закритий ґрунт.

«Ми і ще кілька ферм під керівництвом нідерландського ягідного клубу SАP будемо вирощувати лохину за малооб'ємною технологією», — додає Мовчун.

В такому випадку рослина висаджується в пакет або горщик. Перевага технології — менша витрата води, добрив, у такого поля набагато більше можливостей.

Поки ж площі під лохиною ростуть більше через хайп. Багато хто прагне вирощувати ягоду, але мало кому вдається її вигідно продати. Наприклад, є виробники, які розташовані далеко від великих міст і вирощують якісну велику лохину, але в пік сезону змушені її «зливати» по 60 грн.

 Джерело фото: Озеряна

Тут в гру вступає маркетинг. «Про тебе повинні знати. І хвалити ягоду повинні покупці, а не ти сам. Виростити — це всього лише 30% роботи, решта — правильно подати», — вважає Мовчун.

І наводить свій приклад: зі старту продажів у цьому році «Озеряна» отримала за першу годину 300 замовлень. Першу тонну продали за 8 хвилин. А після опівночі на другий день заявки приходили зі швидкістю одна в три хвилини.


Наталія Рекуненко, AgroPortal.ua