З чого потрібно почати податкову реформу в Україні?

20 вересня 2019, 10:00 1918

Кожен раз при зміні уряду починається чергова дискусія про податкову реформу. Як правило, звучить ключове гасло — зниження ставок податків. Але це не головна проблема.

Таку думку висловила голова Ради директорів аудиторської фірми «Аксьонова та партнери» Geneva Group International Олена Макеєва.

«Основна проблема податкової політики України — це далеко не ставки податків. В першу чергу, це несправедливе оподаткування та, як результат, нечесна конкуренція, а також непрозоре адміністрування податків і зборів», — зазначає вона.

Експерт пояснила, що несправедливе оподаткування — це коли чесний бізнес повинен конкурувати з тими, хто безкарно ухиляється від сплати податків, домовляється з податковою і є джерелом корупції. Коли одні компанії платять чесно все зарплатні податки, а інші — реєструють своїх співробітників ФОПами й таким чином мінімізують податкове навантаження.

«Коли ті, для кого верховенство закону — абсолютна цінність, не ставлять запитань, навіщо платити податки, а просто діють за законом і платять. А інші в цей час шукають можливість не платити податки і завжди знають, що домовляться під час перевірки. Несправедливо, коли пропонують узаконити несплату податків у період податкової амністії та заплатити за це втричі менше податків, недбало вказавши всьому співтовариству, що так теж було можна», — зазначає вона.

На думку Макеєвої, для того, щоб вирішити цю проблему, дійсно важливо переглянути податкову політику: відмовитися від будь-яких галузевих пільг і преференцій, вирівняти податкове навантаження, реформувати спрощену систему оподаткування так, щоб вона дійсно стала надбанням малого бізнесу. І тільки потім можна говорити про зниження податкового навантаження для всіх без винятку.

«Непрозоре адміністрування податків — це коли податковий інспектор сам вирішує, кого покарати, а кого — помилувати. Коли податкове відомство продає консультації й пише те, що захоче платник податків, таким чином встановлюючи більш ліберальні правила для окремої когорти бізнесменів. Коли план штрафів у перевірці оговорюється без того, щоб провести перевірку, а бухгалтеру можна зателефонувати і люб'язно попросити оплатити більше податків в обмін на неупереджене ставлення в майбутньому», — додала вона.

Макеєва висловила надію, що новостворена податкова служба, її керівник, який має високий кредит довіри, зможуть у найближчій перспективі показати і довести серйозність намірів проводити якісні реформи в галузі адміністрування податків.

«І найважливіше. Чинний в Україні негласний суспільний договір має на увазі, що влада отримала мовчазну індульгенцію від суспільства на крадіжки та корупцію, а суспільство — можливість сплати зарплати в конвертах, безконтрольність підприємницької діяльності, податкове ухилення і мораторій на перевірки підприємців», — підкреслила вона.

Макеєва вважає, що договір з державою повинен складатися з трьох пунктів: громадянин не краде у держави, платить податки і цим фінансує армію, поліцію, вчителів, лікарів, а держава та її чиновники не крадуть ці кошти з бюджету; громадянин контролює державу та її чиновників, як вони використовують податки, а держава контролює, як платяться податки; за порушення договору передбачається однакове покарання (для простоти розуміння — в'язниця).


AgroPortal.ua за матеріалами НВ