ДФС поділиться на дві служби: добре це чи погано?

26 грудня 2018, 09:52 1720

Державна фіскальна служба України вже в наступному році буде розділена на два нових суб'єкти — Державну податкову службу і Державну митну службу, а це означає, що настають інституційні реформи в галузі податків і зборів.

Таку думку висловила радник міністра фінансів Олена Макеєва.

«Я впевнена — форма абсолютно не важлива. По-перше, є різні успішні приклади в різних країнах світу. А значить можна апелювати до будь-якої успішної країни, і кожен експерт буде правий. По-друге, за всю історію незалежності України ми вже чимало експериментували: ДФС України, ДПС України, Міністерство доходів і зборів. І що? Форма змінювалася, однак імідж з кожним роком псувався», — стверджує вона.

Олена Макеєва зазначила ряд важливих факторів, які вплинуть на роботу цих органів.

«По-перше, діяльність нових структур, як і зараз, спрямовується і координується КМУ через міністра фінансів. На моє переконання, діяльність повинна координуватися Міністерством фінансів за лінійним типом організаційної структури управління, а не однією особою, навіть якщо це такий професійний міністр, як Оксана Маркарова», — вважає радник міністра.

Макеєва нагадала, що будучи замміністра, який відповідав за доходи і податки, вона не мала безпосереднього впливу на ДФС, а виключно міністр могла давати завдання ДФС. І таке управління, на її думку, було також неефективним, адже ми могли місяцями чекати від ДФС відповідей на наші письмові запити. Були випадки, коли відповіді на одне і те ж запитання були дуже різні, тому інформацію від ДФС не можна було визнавати достовірною.

«По-друге, підпорядкування КМУ через міністра фінансів не означає, що всі бази даних обох нових структур будуть зберігатися саме на серверах Міністерства фінансів. Як каже мій добрий знайомий: найбагатша людина — це власник сервера (фактично — баз даних). Тому бази повинні зберігатися на сервері Мінфіну, доступ повинен забезпечуватися персональним кодом і з обмеженим доступом для кожного співробітника. Крім того, робота податківців і митників повинна 24/7 перебувати під пильним моніторингом міністерства», — вважає помічник міністра фінансів.

Макеєва також дала кілька порад, без чого будь-які зміни будуть неефективними.

«По-перше, трудові договори з усіма співробітниками обох структур повинні бути терміновими, на один рік і з чіткими KPIs. За загальним правилом, згідно КЗпП, трудовий договір укладається на невизначений термін (безстроковий трудовий договір). Строковий трудовий договір укладається тільки в окремих випадках. Тому потрібно вносити зміни до КЗпП. Тут юристи повинні висловитися», — вважає вона.

По-друге, на думку експерта, абсолютно всі співробітники перед переходом до нового органу (податкового або митного) повинні пройти незалежне тестування і перевірку доходів (статків) непрямими методами контролю, по кожному родичу. До речі, треба спочатку вписати непрямі методи контролю в податковий кодекс.

«По-третє, керівниками обох структур повинні бути високопрофесійні менеджери з бездоганною репутацією, ніколи не працювати в ДПА, ДФС, Міндоходов і без будь-яких політичних квот. Рівень оплати праці повинен відповідати рівню як мінімум гонорарів партнерів компаній Великої четвірки (BIG4). І це стосується не тільки керівництва, а й усіх співробітників. Тільки так виховується нульова толерантність до корупції», — вважає Макеєва.

По-четверте, необхідно зменшити мінімум в два рази штат податківців та митників шляхом максимальної автоматизації бізнес-процесів, підкреслила вона.

«І останнє, у всіх робочих приміщеннях слід встановити камери. Раптом хтось із депутатів захоче заїхати на каву, щоб десять разів подумав (подумала): може, кава смачніша в ресторані. Нічого їм там робити. Це стосується і членів громадських рад (чесно кажучи, їх взагалі треба скасувати)», — додала радник міністра.

Макеєва зазначає, що для всього цього потрібно виділити чималі гроші з бюджету, проте без цього ніяк не можна проводити реформи.


AgroPortal.ua за матеріалами НВ