План ліквідації вагонів-зерновозів зніме напругу чи спровокує паніку?

19 лютого 2019, 07:04 7701
Олексій Шахов

Згідно довідки «Укрзалізниці», на сьогоднішній день в Україні 22 347 вагонів-зерновозів. Із загального парку 11 476 вагонів на балансі «Укрзалізниці», 10 871 — вагони інших власників.

Вагонний парк зерновозів «Укрзалізниці» складається з таких моделей зерновозів:

1 267 вагонів-зерновозів моделі 11-739 (особливість даного вагона — круглі люки для завантаження, в більшості даний вагон згідно технічної документації має максимальну вантажопідйомність 65 тонн. Об’єм вагона 93 м3); 10 200 вагонів-зерновозів моделі 19-752 (найпоширеніша модель зерновоза на «Укрзалізниці», дану модель можна вантажити до 70 тонн, але по деяким вагонам такої моделі існують обмеження по завантаженості до 65 тонн. Об’єм вагона 94 м3); 9 вагонів-хопер моделі 19-923-07 (раніше дані вагони використовували для перевезення мінеральних добрив. Вантажопідйомність 70 тонн, але об’єм в 81 м3 не дозволяє вантажити зерном до 70 тонн через низьку натуру зерна).

Згідно технічних параметрів даних моделей вагонів, їхній нормативний термін експлуатації 30 років. На сьогодні середній вік вагона-зерновоза парка «Укрзалізниці» складає 33,4 роки. Будівництво вагонів-зерновозів відбувалося:

 

Рік випуску вагона

Кількість вагонів

Термін експлуатації, роки

Нормативний термін експлуатації

1991

11

28

30

1990

529

28,5

30

1989

1043

29,6

30

1988

964

30,7

30

1987

1244

31,5

30

1986

1358

32,6

30

1985

1470

33,4

30

1984

1640

34,6

30

1983

1333

35,6

30

1982

860

36,5

30

1981

276

37,7

30

1980

303

38,7

30

1979

285

39,6

30

1978

115

40,6

30

1977

38

41,6

30

1976

7

42,4

30

 

З загального парку вагонів-зерновозів «Укрзалізниці», за якими закінчений термін експлуатації, 678 вагонів вже не експлуатуються, середній вік даних вагонів 37,6 років.

З інформації вище, 86% зерновозів подолали позначку нормативного терміну експлуатації і мають бути списані на даній підставі. Але в Україні існує порядок продовження терміну служби вантажних вагонів, за яким можна продовжити експлуатацію зерновозів максимум ще до 15 років після закінчення терміну експлуатації, але якщо вагон технічно придатний для цього. В сусідніх державах (Білорусь, Росія, Казахстан) положення про продовження терміну служби вагонів після закінчення терміну експлуатації відмінили, вагони працюють до 30 років. Якщо б в Україні пішли за прикладом держав-сусідів і заборонили би використовувати вагони більше нормативного терміну їхньої експлуатації, то у нас би на сьогоднішній день залишилося тільки 14%, або 1 583 зерновозів з усього парку «Укрзалізниці». Дефіцит вагонного парку, фінансовий стан УЗ не дають змогу прийняти дану постанову.

Вагони, які відпрацювали нормативний термін експлуатації і які продовжують експлуатувати, це об’єкт підвищеної небезпеки. Враховуючи вік та технічний стан вагонів, в «Укрзалізниці» є визначений термін кінцевої дати експлуатації кожного вагона. Зведена інформація виглядає наступним чином:

Кількість вагонів

Рік

Буде списано

10 798

2019

2 001

8 797

2020

2 109

6 688

2021

537

6 151

2022

922

5 229

2023

1 971

3 258

2024

648

2 610

Дата списання не визначена

Кількість списання не визначена

 

Про можливості продовження терміну експлуатації для даних вагонів нічого поки невідомо. «Укрзалізниця», мабуть, розуміє, що інвестувати/будувати нові вагони-зерновози зі своїм фінансовим становищем не зможе. Тож інвестиції мають бути приватні, і для цього вже є готова нормативно-правова база та фінансове підґрунтя для даних інвестицій. Виходячи з того, що вагонам «Укрзалізниці» залишилося недовго прожити, керівництво «Укрзалізниці» надало жорсткі та чіткі настанови для інвестування в зернову логістику:

- маршрутні елеватори;

- приватні вагони.

Виходячи з того,що горизонт для списання вагонів-зерновозів парку «Укрзалізниці» невеликий, для УЗ важливо зараз, щоб бізнес зрозумів, що треба інвестувати. Політика УЗ з одного боку виглядає дуже жорсткою, а з іншого, без жорстких мір стосовно подальшого напрямку руху, інвестицій, логістична криза буде збільшуватися. Якщо офіційно озвучити план ліквідації зерновозів і те, що УЗ не планує будівництво нових вагонів, це створить ажіотаж на вагони та чергу на вагонобудівні заводи. Виробники вагонів у свою чергу будуть необґрунтовано підвищувати ціни.

Зрозуміло, що логістика зерна не складається тільки з одних вагонів, вона залежить від безлічі факторів, але зрозуміло одне: вагонний парк УЗ старий та потребує оновлення.

Олексій Шахов, менеджер з логістики AgroGeneration


Джерела: http://www.uz.gov.ua/cargo_transportation/electronic_transportation/ (Парк вантажних вагонів України з розподілом по РРС);

http://www.uz.gov.ua/cargo_transportation/legal_documents/wagon_termin/ (Порядок продовження терміну служби вантажних вагонів усіх форм власності у структурі ПАТ «Укрзалізниця»)  

Думка автора може не збігатися з думкою редакції. Відповідальність за цитати, факти і цифри, наведені в тексті, несе автор.