В Україні утворилося два сегменти успішних тепличників

27 листопада 2020, 07:23 2972

В Україні поступово утворилося два сегменти найбільш успішних тепличників. Перший представлений ультрасучасними і високоефективними підприємствами з добре розвиненим маркетингом продукції як для внутрішнього ринку, так і на експорт. Другий — це сегмент недорогих весняно-літніх теплиць, де мінімізоване використання енергоносіїв, проте продукція має високі якісні параметри.

Таку думку висловив економіст інвестиційного департаменту Продовольчої та сільськогосподарської організації ООН (ФАО) Андрій Ярмак.

«Українська теплична галузь була першою на пострадянському просторі, яка почала впроваджувати енергоефективні сучасні технології та будувати теплиці з високим потенціалом продуктивності. Однак цей процес, на жаль, не був масовим — станом на 2014 рік так само було дуже багато тепличних комбінатів, які користувалися морально застарілими неефективними теплицями, побудованими ще за часів СРСР. При цьому майже 100% експорту тепличної продукції здійснювалося до РФ. З різким зростанням вартості газу та закриттям доступу до ринку Росії ці підприємства моментально припинили свою діяльність, оскільки вона була збитковою», — говорить Андрій Ярмак.

За його словами, сьогодні український тепличний бізнес починає проявляти перші ознаки відновлення після шоку, викликаного різким зростанням цін на енергоносії в 2014-2019 роках. За підсумками перших 10 місяців 2020 року Україна вперше за останні роки демонструє приріст експорту тепличних огірків і помідорів. Експорт огірка виріс на 7% — до 3,1 тис. т, а експорт помідора — на 25% — до 9,8 тис. т.

«На сьогоднішній день в Україні велика частина тепличних комбінатів перейшла на опалення вугіллям, оскільки ціни на газ для тепличних господарств країни найвищі в регіоні. Однак і вугілля в Україні також коштує істотно дорожче, ніж в інших країнах. На додачу до всього, лише деякі з тепличних компаній вміють експортувати овочі до країн ЄС. Тому в окремих тепличників є великі проблеми з розвитком у вигляді занадто невеликого розміру підприємств та відсутності кооперації для експорту. Якщо вони почнуть успішно кооперуватися, то зможуть у весняний та літній період бути висококонкурентними на ринках країн ЄС, і не тільки з овочами, але і з іншими видами плодоовочевої продукції», — зазначає Андрій Ярмак.


AgroPortal.ua за матеріалами Еast-fruit