Як COVID-19 вплине на плодоовочевий сектор

22 квітня 2020, 07:36 3666

Зниження попиту, зміна та втрата окремих каналів реалізації, несприятливі погодні умови, недозібраний урожай у європейських країнах, зниження цін, проблема з логістикою та незрозуміла ситуація з експортом — все це чекає плодоовочевий сектор у нинішньому сезоні.

Таку думку висловив економіст інвестиційного департаменту Продовольчої та сільськогосподарської організації ООН (ФАО) Андрій Ярмак під час онлайн-конференції «Ягоди і COVID-19: вплив на ціни, виробництво та торгівлю».

«На плодоовочевий сектор впливає фактор вартості енергоносія. Значна частина споживання овочів і фруктів у дорогому сегменті відбувається в тих країнах, які багаті на енергоресурси: вони їх експортують, заробляють і багато імпортують продуктів харчування. Тому зниження вартості енергоносіїв завжди негативно відображається на плодоовочевому секторі, оскільки цей сегмент продукції не є продуктом першої необхідності. Це в основному продукція, що швидко псується, яка коштує досить дорого. І якщо в різних країнах знижуються доходи населення, то це означає зниження споживання не критичної для нього продукції», — зазначає Андрій Ярмак.

За його словами, плодоовочева продукція якраз належить до цієї категорії. Люди намагаються купувати продукти харчування, які зберігаються довше і, зокрема, ягоди якраз не потрапляють до кошика споживача.

Серед негативних факторів, що впливають на плодоовочевий ринок, експерт також назвав «реверс глобалізації».

«Всі налагоджені механізми міжнародної торгівлі, за яку ми багато років боролися, зараз опинилися в деякій мірі згорнутими, і багато країн почали захищатися від експорту та імпорту. В результаті ми маємо ситуацію, коли в одній країні спостерігається надлишок будь-якої продукції, а в іншій — її нестача», — пояснює Андрій Ярмак.

Важливими також є зміни в логістиці, адже для свіжої плодоовочевої продукції це критично важливий фактор, тому логістичні ланцюжки повинні бути ідеально відпрацьованими.

«Сьогодні ми отримуємо повідомлення про закриття транзиту, про складнощі перетину кордону, зростання вартості транспортування вантажів. І ризики затримки доставки свіжої плодоовочевої продукції істотно збільшилися. Це дуже негативно відобразилося на країнах, які залежать від експорту та імпорту», — розповідає Андрій Ярмак.

Також експерт відзначає, що сильний удар в усіх країнах отримали виробники по доступу до робочої сили. Великої шкоди плодоовочевій галузі завдасть відсутність туризму, оскільки значна частина продуктів продавалася через ресторани, і потрібно готуватися, що курортного споживання не буде, так само як і HoReCa. Також вплине на виробників відсутність пасажирських перельотів, які таким чином поставляли ягоду, наприклад до ОАЕ.

«Думаю, що в ситуації, яка склалася, виграють невеликі сімейні ферми, оскільки великим підприємствам дуже складно організувати свої виробничі процеси. Також непогано себе будуть почувати ті виробники, які налагодили постачання продукції безпосередньо споживачам. Зараз це актуальний формат», — зазначає Андрій Ярмак.

За його словами, за прогнозами Всесвітньої організації торгівлі, очікується зниження міжнародної торгівлі в 2020 році на 30% за всіма категоріями товарів. Що стосується ягідної продукції, то зниження буде великим, оскільки це складний для торгівлі сегмент.


Людмила Лебідь, AgroPortal.ua