Чого чекає бізнес: 9 найважливіших змін на митниці

17 вересня 2019, 09:41 3366

Українська митниця повинна викликати у бізнесу приємні асоціації та бути підтримкою для розвитку, а не змушувати фантазувати, щоб бути конкурентоспроможним.

Таку думку висловила радник голови Державної митної служби Яніка Мерило.

Вона зазначила, що фіскальна функція в Україні є найстабільнішою, тому що стабільно знаходиться в стані перетворень. Цього літа уряд почав новий раунд роботи податкової та митних служб. Перша вже прийняла на себе функції попередньої «спроби», друга повноцінно приступить до виконання своїх обов'язків у жовтні.

«Однак бізнес хоче швидких змін вже зараз. Основні три завдання контролюючих державних органів — спрощення процесів, боротьба з корупцією та боротьба з контрабандою», — зазначила радник.

Яніка Мерило також назвала дев'ять пріоритетних напрямків для змін саме на митниці, яких вимагає «білий» бізнес.

1. Уніфікація ставок митних зборів і кодів при ввезенні вантажів. Відповідність кодів Української класифікації кодів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) європейській системі та відповідна уніфікація податкових ставок. Мета — не створювати штучні причини для переговорів і затримок при оформленні, в тому числі багатотоварних вантажів. Це дозволить бізнесу заощадити тисячі годин простою і звузить поле можливостей для корупції.

2. Створення відкритих реєстрів митниці з можливістю моніторингу, які не будуть порушувати комерційну таємницю. Вся інформація, яка не є комерційною чи державною таємницею або персональними даними, повинна бути відкрита для всіх, в тому числі: інформація про товари, які імпортуються в розрізі митного оформлення товарних підкатегорій по УКТ ЗЕД та торгових марок з оприлюдненням країни походження товару, країни відправлення товару, митної вартості та іншої інформації. Громадськість і конкуренти — кращі контролери сумлінності перевізників і їхніх декларацій.

3. Створення ефективного єдиного вікна для фізичних осіб. Бізнес вимагає функціонального єдиного вікна для фізичних осіб, через яке можливо отримувати електронні послуги, подавати попередню інформацію і відслідковувати статуси виконання завдань (наприклад, розмитнення та реєстрація легкових автомобілів). І треба забезпечити можливість контролю більшої частини цих процесів через смартфон.

4. Електронні черги з попереднім бронюванням місця і за принципом First-in-first-out. Електронна черга на митниці повинна працювати з можливістю попереднього запису. У живій черзі повинен працювати принцип — хто перший в черзі, того і обслуговують першим, без винятків.

5. Ефективна співпраця митників з іноземними колегами. Забезпечити повноцінний обмін інформацією з іншими країнами із загальними базами, реєстрами перевізників і механізмом зіставлення документів з митною вартістю. Також має бути постійна співпраця з профільними організаціями для мінімізації недобросовісних схем і моніторингу добросовісності гравців ринку.

6. Контроль за «перерваним транзитом» і пост-аудит. Чесна конкуренція передбачає чіткий контроль за «перерваним транзитом», неможливість заниження цін і ваги, забезпечення ефективного пост-аудиту та автоматичного контролю транспортних засобів малотоннажних перевезень.

7. Страхування і відповідальність за нанесення шкоди. Чіткі механізми залучення митної служби до відповідальності при доказі нанесення збитку в результаті неправомірних дій або бездіяльності співробітників митниці та страхування діяльності служби.

8. Електронне відстеження міжнародних відправлень і оплата податків. Налагодження міжнародного співробітництва з відстеження посилок, зокрема на підставі інформації з бази даних країни, з якої її відправили, а також можливість електронного процесу сплати податків.

9. Виключення можливості «патентних тролів». Виключити можливість отримувати охоронні документи на промислові зразки, зрозуміло, що їм не належать і вже запатентовані іншими. Сьогодні можливість за даних умов реєструвати вже запатентовані зразки дозволяє зупинити товар на кордоні на невизначений час. Найчастіше основними цілями «патентних тролів» є отримання винагороди за «вирішення питання» і боротьба з конкурентами.

«Це далеко не повний список бажань бізнес-асоціацій, які можуть і повинні стати пріоритетними для реформи на новій митниці. І ми зробимо все, щоб позитивні зміни ви відчули якомога швидше», — підсумувала вона.


AgroPortal.ua за матеріалами НВ