Амністія капіталів від Зеленського: чим ризикує бізнес

27 травня 2019, 10:00 5463

Амністія капіталів — одна з найбільш обговорюваних ініціатив від команди новообраного Президента. У разі її проведення очікується, що олігархи повернуть кошти в Україну, поповниться бюджет і налагодиться інвестклімат. Але є ризик, що амністією скористається умовний корупціонер — ці гроші конфіскують.

Таку думку висловив адвокат, партнер АО «Радзієвський та Яровий» Анатолій Яровий.

Він зазначив, що зазвичай амністію капіталів проводять країни, що розвиваються. І чим більш авторитарний політичний режим, тим менше бажання у громадян і бізнесу і розкривати активи, і тим більше повертати їх на батьківщину. Так, за результатами амністії капіталів у Росії, в 2018 році її громадяни розкрили активів всього на $10 млрд, більша частина — на рахунках іноземних банків. За оцінками аналітиків, зарубіжні активи росіян оцінюються мінімум в $500 млрд, тобто було розкрито лише 2% таких активів, при цьому майже нічого не було повернуто додому.

Раніше амністія капіталів уже проводилася в США, Італії, Ірландії, Бельгії, Аргентині, Казахстані, Грузії, Росії, ПАР, Німеччині, Швейцарії, Новій Зеландії.

Проведена в 2002-2003 роках Сільвіо Берлусконі амністія капіталів в Італії вважається однією з найуспішніших. В країну повернулося €61 млрд. Заявники повинні були сплатити 2,5% від вартості задекларованого майна або придбати державні цінні папери в розмірі 12% від суми прихованого майна.

«Одним із факторів успішного проведення цих заходів було забезпечення анонімності для осіб, які скористалися амністією. Втім, і ця, і наступна, проведена в 2009 році амністія (принесла €100 млрд в економіку Італії), були піддані критиці прокуратурою, яка стверджувала, що через слабке регулювання «вікном можливостей» скористалися мафіозні структури, легалізувавши брудні кошти», — зазначає Анатолій Яровий.

Зворотний ефект був у Бельгії та Аргентині. У 2004 році в Бельгії за «легалізацію» потрібно було заплатити разовий податок від 6 до 9% (в залежності від того, чи буде декларант інвестувати кошти в економіку), що призвело до повернення активів €17,8 млрд (близько 10% оцінюваних іноземних активів бельгійців).

«Причина такого низького результату — відсутність «батога», тобто загрози у вигляді кримінального переслідування або значних штрафів для тих, хто не скористався амністією і буде намагатися легалізувати свої активи в подальшому. Крім того, амністія в Бельгії не давала повної анонімності заявникам і достатніх гарантій з боку держави», — пояснює експерт.

Аргентина з 1995 по 2004 рік провела 7 податкових амністій. Жодна з них не була успішною. Причини частково полягають у відсутності чітких правил і гарантій з боку держави. Тільки в 2017 році амністія капіталів забезпечила повернення активів на $116 млрд (близько 20% всіх іноземних коштів аргентинців) і надходження $9,5 млрд в якості податків. Підприємцям і фізичним особам запропонували оплатити разовий штраф у розмірі 0 до 15% від вартості активів.

«Судячи із заяв представників нової команди (Зеленського — Ред.), в разі, якщо виявиться, що амністією скористався «умовний корупціонер», то його розкриті капітали можуть бути конфісковані. І це найбільша проблема», — вважає юрист.

За словами Ярового, справа в тому, що вся суть амністії капіталів полягає в розкритті особою активів, законність походження яких не завжди можна пояснити. А тому, для правоохоронців такі активи завжди є гіпотетичними речовими доказами в існуючих або можливих майбутніх кримінальних провадженнях.

«Крім того, якщо правоохоронці вважатимуть грошові кошти або активи незаконно здобутими або мають певні питання щодо діяльності суб'єкта декларування, виявлення нових активів тільки створить більше підстав для реанімування старих кримінальних проваджень або порушення нових», — пояснює експерт.

Іншими словами, щоб «амністований» олігарх або просто підприємець вийшов сухим із води, на думку Ярового, йому також має бути гарантована відсутність подальшого кримінального переслідування. Чи готова до цього нова команда?

«Сьогодні Кримінальний кодекс не передбачає звільнення від кримінальної відповідальності на підставі добровільного розкриття особою своїх активів. Тобто, якщо кошти отримані шляхом, умовно, відмивання коштів, ухилення від сплати податків, шахрайських схем або перевищення службових повноважень — за них доведеться відповідати навіть після амністії. А розкриті активи цілком можуть бути арештовані в рамках будь-якого іншого кримінального провадження, провокуючи тим самим їхніх власників домовитися про «вирішення питання» або застрягти в тривалих судових баталіях, намагаючись такі арешти скасувати», — уточнює юрист.

Яровий вважає, що поки заходи по амністії капіталів мають дуже сумнівні перспективи на успіх. Перш за все — через відсутність гарантій, що розкриття нових активів не стане «батогом» для політично нелояльного для нової влади бізнесу. Крім того, слід нагадати, поки МВФ проти будь-якої податкової амністії в Україні, а тому ввести такі заходи можна буде тільки після консультацій з фондом.

«Реальні зміни в законодавство можливі тільки в листопаді 2019 року — коли буде сформована парламентська коаліція. А оскільки всі або майже всі політичні партії ймовірно контролюються олігархами — внесення таких змін буде залежати від їхньої волі та бажання впроваджувати такі правила. Поки ж виглядає так, що нормою про амністію капіталів при існуючій політичній ситуації і законодавчому регулюванні зможуть скористатися тільки громадяни і бізнес, які переконані, що вони і їхні активи є кришталево чистими перед законом», — підсумував експерт.


AgroPortal.ua за матеріалами НВ