Як на долоні: аграрна Україна за 10 років у інфографіці

14 листопада 2018, 07:00 7682

AgroPortal.ua приймає виклик від асоціації «Український клуб аграрного бізнесу» та агентства UCABevent #DoAgro18_challenge*, запущений в рамках підготовки до ювілейної X аграрної конференції «Ведення агробізнесу в Україні», що відбудеться 12 грудня у Києві.

Український агросектор навіть 10 років тому, незважаючи на абсолютно іншу економічну ситуацію, демонстрував приріст та інвестиційну привабливість. Ситуація, звісно, змінилася в усіх сенсах.

Найяскравішим прикладом став перерозподіл підприємств за розмірами, Україна тут слідувала світовим трендам — до масштабування. Господарства, у намаганні збільшити ефективність своєї діяльності, почали інтенсифікувати ведення господарства за рахунок кооперації та введення передових технологій саме за рахунок середньої площі господарства.

За інформацією аналітиків асоціації «Український клуб аграрного бізнесу», починаючи з 2013 р. і до 2017 р. (на 1 листопада) частка підприємств, які обробляють до 100 га, скоротилася на 4,3%. У той же час частка угідь цієї групи підприємств до загальної площі угідь залишилася майже незмінною — скоротилася лише на 0,3%.

Частка підприємств із земельним банком від 100 га до 3 000 га за аналогічний період збільшилася на 9,6% (частка угідь цієї групи до загальної площі теж зросла, але не так сильно — на 2,1%). В той же час бачимо скорочення на 0,2% господарств, які обробляють від 3 000 до 10 000 га. Непропорційно зменшилася частка угідь цієї категорії — мінус 4,2%.

Незмінною залишилася частка найбільших — від 10 000 га, хоча частка сільськогосподарських угідь до загальної площі зросла на 2,3%.

Що стосується кількості підприємств, які здійснювали сільськогосподарську діяльність та мали сільгоспугіддя, то загальна їхня кількість у 2013 р. складала 47 442, а вже у 2017 р. (на 1 листопада) — 40 735. Бачимо скорочення на 14,1%, проте середній розмір сільськогосподарських підприємств в України збільшився.

Як результат — аграрії почали виходити на новий рівень якості, почали експортувати та оптимізувати виробництво. Орієнтованість на споживача та людський капітал підприємств також демонструють значний приріст. Лише за останні 2 роки заробітна плата зросла більше ніж удвічі й практично сягнула рекордних показників 2013 р. — $294 проти $303.

Після кризових 2013/14 років (анексія Криму, воєнні дії на Сході, продовольче ембарго Росії, обмеження транзиту товарів через Росію) експорт з України продукції АПК впав на 20%, проте українські експортери змогли переорієнтувати товарні потоки і диверсифікувати ринки збуту продукції та досягти майже рекордного експорту у 2017 році.

Після таких випробувань загальний експорт агропродукції з України збільшився майже в 1,7 разів — з $10,8 млрд у 2008 році до $17,8 млрд у 2017 році, що стало майже рекордним показником за всю історію незалежності України. Маємо зазначити, що рекордний обсяг експорту агропродовольчої продукції спостерігався у 2012 році й становив $17,9 млрд.

Якщо у 2008 році найбільшим торговельним партнером України були країни СНД (34% всіх поставок агропродовольчої продукції з України), то у 2017 році цей показник — вже 8%. Так, торгівля з Росією, одним із найбільших торговельних партнерів України до 2016 року, у 2017-му порівняно з 2008-м впала у майже 19 разів, фактично на $2 млрд. Станом на кінець 2017 року найбільшим торговельним партнером України є країни Азії (44%), де основними партнерами виступають Індія і Китай. Активно нарощується торгівля з країнами Європейського Союзу. Так, експорт продукції АПК до зазначених країн зріс на $2,5 млрд, або в 2 рази.

Значним проривом став ріст виробництва м’яса птиці в 1,5 рази, в основному за рахунок нарощення виробництва курятини. Це враховуючи часи, коли Україна ще імпортувала курятину 10 років тому. Проте ситуація змінилась прямо пропорційно.

Експорт м’яса птиці за цей період зріс в більш як 32 рази — з 8,4 тис. т до 263 тис. т. Наразі Україна є 11-м найбільшим експортером м’яса птиці в світі, а ще 10 років тому вона була на 40-му місці. М'ясо свійської птиці є єдиним видом м’яса, яке може експортуватися з України до Європейського Союзу.

 

Відбулися якісні зміни в структурі експорту фруктів з України. Так, якщо в минулому році майже 90% усіх фруктів експортувалось до країн СНД, а решта до ЄС, то за результатами 2017 року в Європу було експортовано 70% всіх фруктів і майже 30% — в країни СНД. У 2017 році до ЄС з України експортувалось 56% всіх експортованих динь і кавунів, 38% яблук та груш, 71% абрикосів і вишень.

Вагоме досягнення — значне збільшення обсягів виробництва яблук. За 10 років показник зріс у 1,5 рази: з 719 тис. т у 2008 році до майже 1,1 млн т у 2017 році. Продовжують відкриватися нові ринки. Так, у вересні 2018 року Україна розпочала поставки яблук на ринки Іспанії, Катару, Кувейту, Саудівської Аравії та ОАЕ.

Зростання ефективності — це також світовий тренд, притаманний і Україні. У 2008 році для виробництва сільськогосподарської продукції загальною вартістю 1 млн грн було необхідне застосування техніки середньою потужністю 267 к.с. У той же час у 2016 році, для виробництва тієї ж кількості продукції потрібна була значно менша середня потужність — 175 к.с.

Майже вдвічі зменшується середня кількість найманих працівників, яка необхідна для виробництва сільськогосподарської продукції вартістю 1 млн грн. У 2008-му цей показник дорівнював 4,17 працівника на 1 млн грн продукції, а у 2017-му — 2,27.

При виробництві сільськогосподарської продукції вартістю 1 млн грн у 2008 р. витрати на пальне складали в середньому 5 %, тоді як у 2016-му — 3%. Це дозволяє говорити про зростання енергоефективності.

Значне зростання ефективності аграрного виробництва відбулося завдяки застосуванню нових технологій виробництва, оновленню застарілої техніки та збільшенню продуктивності праці.


Для довідки: Асоціація «Український клуб аграрного бізнесу» та агенція UCABevent 12 грудня проведуть Х Міжнародну конференцію «Ведення агробізнесу в Україні» — підсумковий захід, який окреслить зміни в умовах ведення аграрного бізнесу в Україні у 2018 році: макроекономічні, регуляторні, законодавчі та визначить тренди, оцінить ризики та перспективи на наступний рік.

* Умови челенджу: поділіться 3 досягненнями за останні 10 років у соцмережі facebook.com, якими Ви пишаєтеся найбільше, і передайте челендж 3 особам/компаніям, пов'язаним з агро, яким також є чим пишатися! Не забуваємо про хештег#DoAgro18_challenge. Челендж #DoAgro18_challenge має на меті відслідкувати особисті та кар’єрні досягнення тих, хто є невід'ємним учасником агропромислового комплексу України.


Наталія Ключнікова, AgroPortal.ua