Освіта на карантині, або Як Агрокебети навчаються в режимі онлайн

29 квітня 2020, 06:05 5185

Запровадження карантину внесло корективи в операційну діяльність не лише аграрних підприємств, а й закладів вищої освіти. Перехід в онлайн-формат став чи не єдиним шляхом для ефективного продовження навчання студентів. Прикладом тому є успішний кейс адаптації навчання та здача сесії в режимі онлайн на магістерській програмі «Агрокебети».

Здати сесію через Zoom

З середини квітня студенти програми «Агрокебети» мали вирушити на виробничу практику безпосередньо під керівництво та супровід своїх менторів, проте введення карантинних заходів внесло певні коригування у навчальний процес.

«На останні два тижні була запланована сесія. Тому разом із деканатом факультету аграрного менеджменту НУБіП України ми організовано підійшли до неї. Вся процедура відбувалася онлайн з відеофіксацією за допомогою Zoom, — розповідає програмний координатор програми «Агрокебети», доцент НУБіП України Олена Ковтун.

Студенти, демократичним шляхом, самі обирали номери білетів, доступ до яких отримали безпосередньо на початку іспиту. Відповідь на білет надсилалася викладачеві безпосередньо в онлайн-режимі. Лише після того як викладач підтверджував, що отримав відповідь — студент був вільний. У прийомі іспиту участь брали і представники аграрного бізнесу, які були залучені в якості гостьових лекторів».

Цікавим є також досвід організації співбесід паралельно зі складанням іспиту.  

За словами Олени Ковтун, після отримання роботи від студента раніше вказаного часу, організатори створювали співбесіду в індивідуальній сесійній кімнаті Zoom. А після оголошених результатів студенти могли ініціювати проведення співбесіди з викладачами. Результатом проведеного іспиту були заповнені відомості, які надсилалися з особистої пошти викладачів на поштову скриньку деканату в день іспиту.

Вебінари від менторів програми «Агрокебети»

Оскільки формат навчання на програмі передбачає максимальне залучення представників бізнесу, організатори «Агрокебетів» запросили підключитись до онлайн-лекцій представників компаній-стейкхолдерів, менторів та членів Наглядової ради.

Наразі вже відбулися вебінари за участі ментора програми, заступника генерального директора компанії ІМК з проєктного управління Андрія Загорулька; ментора програми, директора з маркетингу LNZ Group Юлії Каменєвої; територіального менеджера з продажу компанії Corteva Agriscience Віталія Притули; регіонального менеджера Східної Європи Bayer Миколи Бойка; голови Наглядової ради програми «Агрокебети», президента асоціації УКАБ та генерального директора компанії ІМК Алекса Ліссітси; члена Наглядової ради, т. в. о. міністра аграрної політики та продовольства України (2019 р.) Ольги Трофімцевої; члена Наглядової ради, віце-президента інвестиційного фонду SigmaBleyzer Владислави Магалецької.

«Викладачі НУБіП України, які ще мали пари відповідно до розкладу модульного навчання, закінчували викладання своїх дисциплін в онлайн-форматі — професор, д-р с.-г. н. Світлана Каленська з курсом «Системи технологій: агрономія» та доцент, д. е. н. Геннадій Мартин із дисципліною «Земельно-правові відносини в агробізнесі», — додає Олена Ковтун. — Крім того, ми залучали до вебінарів студентів та викладачів з регіональних закладів вищої освіти».

Elearn — навчальні матеріали будь-де та будь-коли

Ще під час стаціонарного навчання «Агрокебети» ефективно використовували Elearn (на платформі Moodle). Завдяки ньому доступ до навчальних матеріалів можна отримати в будь-який час з будь-якого місця. Всі прочитані лекції зберігаються на Google Диску, доступ до якого мають всі слухачі програми.

Також для студентів є доступним використання хмарного сервісу Cisco Webex. Для полегшення умов роботи під час карантину компанія Cisco відкрила безкоштовний доступ до реєстрації на своїй платформі на 90 днів. НУБіП України також скористався можливістю від Cisco отримати 400 корпоративних аккаунтів для викладачів університету. Тому викладачі мають змогу організовувати свої лекції та іспити і за допомогою цієї платформи.

Саморозвиток та освіта онлайн. Поради від членів Наглядової ради та менторів програми «Агрокебети»

1. Навчання вдома: Coursera надала доступ до більше ніж 3800 різних курсів англійською мовою від провідних університетів світу безкоштовно в розділі Coursera for Campus. А українська платформа Prometheus відкрила безкоштовний доступ до 100 курсів на час перебування вдома. Відомий проєкт від Гарвардського та Массачусетського університетів edX має free курси з 200 найкращих вишів світу.

2. Для душі: WiseCow — креативна платформа, на якій точно не занудьгуєш. Це відеолекції з різних виставок. На сайті є 9 розділів: мистецтво, література, музика, історія, культура, кіно, журналістика, мода і театр. Сайт Arzamas пропонує матеріали про літературу, мистецтво та історію. Вони виставляють статті та подкасти, тож інформацію можна прослухати, якщо очі вже втомилися від монітору.  

3. Бізнес-розвиток: «Папа бренда» — курс від Андрія Федоріва про те, як створити бренд — раніше коштував $200, а тепер у вільному доступі для всіх бажаючих. Ну і, звісно ж, TEDxTalks — YouTube-канал про стартаперів, вчених і винахідників. У пошуковій стрічці можна ввести tedxkyiv та знайти ролики українською мовою.

1. Читайте спеціальну літературу, насамперед ту, яка викликає у вас інтерес, тоді навчання буде йти легко, а пам’ять буде концентруватися на головному і вибудовувати необхідні нейронні ланцюги.

2. Обов’язково застосовуйте елементи самоменеджменту і таймменеджменту. Потрібно планувати свій день та тиждень.

3. Треба напрацьовувати у собі системність у виконанні будь-якої роботи і самостійність.

4. Не соромитися повідомляти викладачам, тьюторам про технічні проблеми, які заважають ефективно працювати дистанційно. Разом із викладачем можна знайти найоптимальніші способи передачі та одержання навчальної інформації.

5. Бережіть очі. Виконуйте прості вправи для м’язів очей. Якщо є вибір — читайте з підручника, а не з екрану комп’ютера.

1. Всі ранкові ритуали, які були в житті до карантину, обов'язково потрібно здійснювати кожен день.

2. Першу половину дня потрібно присвятити навчанню університетської програми.

3. Не варто забувати про фізичні навантаження, їх можна робити за рахунок того часу, який раніше витрачався на дорогу.

4. Вечір можна повністю присвятити самоосвіті, наприклад, навчанню і читанню книг, до яких не доходили руки раніше.

5. Можна почати вести блог, малювати картини або записатися на курси з вивчення іноземних мов.

1. Фокусуйтеся на головному. Зараз дуже багато онлайн-курсів відкриті для вільного проходження. Все привертає увагу. Але треба розуміти, що на все часу не вистачить. Виберіть те, що вам справді потрібно.

2. Користуйтесь методом Помодоро. Навчання — важка робота для нашого мозку, тому десь через пів години він втомлюється. Робіть 5-10-хвилинні перерви кожні 30-45 хвилин.

3. Будьте фізично активними. Під час перерв переключайтеся на фізичну активність. Це дозволить вам не втомлюватися протягом більшого часу. Зараз безліч всіляких 10-хвилинних тренувань на YouTube.

4. Малюйте інтелектуальні карти. Це — метод зображення інформації у вигляді нейронних зв'язків, один із найбільш корисних інструментів під час навчання. На одному листку можна зобразити досить велику тему і потім одним тільки поглядом її швидко згадати.

Студентство на карантині: переваги та недоліки

Навчання в режимі онлайн не можна порівняти з нашим звичним навчанням на «Агрокебетах». Напевно, це буде важко зрозуміти людям, які не знайомі з нашою програмою, адже це щоденний заряд мотивацією, знайомства з цікавими людьми, візити на підприємства, круті командні проєкти та найкращі лектори. Звичайно, цього дуже не вистачає.

Проте ми здобуваємо новий досвід, вчимося швидко реагувати на зміни, управляти своїм часом і займатися самоосвітою. За час навчання онлайн ми прослухали безліч важливих та корисних лекцій. У нас вже пройшла сесія у форматі онлайн, і мене дуже вразило, що відчуття перед іспитом нічим не відрізняється від звичного.

В цілому мені подобається новий формат навчання. Його можна було б використовувати як доповнення до наших аудиторних занять, але не як заміну.

Переваг від онлайн-навчання є дуже багато: від економії часу на те, щоб зібратися та дістатися до місця, до можливості перекусу та чаю прямо під час лекції. Якщо серйозно, то це унікальна можливість у комфортному для тебе середовищі сприймати нову, цікаву та актуальну інформацію. До переваг також можна віднести кількість заходів від УКАБ, в яких ми маємо змогу прийняти участь. З недоліків є брак живого спілкування.

Цей формат є дійсно дуже комфортним. До того це було б ідеальне вирішення сумісництва з роботою. Всі лекції можна прослухати в записі, що дає можливість повернутися на той момент, де я відволіклася.

Команда «Агрокебетів» дуже швидко зорієнтувалась і запропонувала нам прослухати непройдений матеріал онлайн. Ми відвідали заняття з агрономії та земельних відносин, кілька гостьових лекцій. Крім того, нас регулярно запрошують на онлайн-заходи УКАБ.

Матеріал лекцій, як завжди, надзвичайно цікавий. Не потрібно прокидатись о 06:00, ще затемна їхати через усе місто, щоб не запізнитись на пари. Можна поєднати прослуховування онлайн-лекції з приготуванням сніданку, поставити всі-всі запитання, адже ми не так обмежені в часі, як під час звичайних пар, та ще раз передивитись запис, коли готуєшся до іспиту. 

Проте успішне навчання в режимі онлайн вимагає неабиякої самодисципліни, а це — рідкісна властивість, на мій погляд. Крім того, навчання на «Агрокебетах» — це більше, ніж просто отримання інформації, це ще й велика дружна команда. Ми дійсно товаришуємо, постійно спілкуємося (наразі теж онлайн, звичайно). Впевнена, що і подальша наша робота в агросекторі передбачає багато «живого» спілкування.

Недаремно у навчальній програмі декілька дисциплін були присвячені роботі в команді та комунікативній ефективності. Напевно, все це можливо організувати онлайн, але особисто я із задоволенням навчаюсь на такій атмосферній програмі, як «Агрокебети», саме на денній формі.

Для мене особисто недоліки переважають, адже мені важко пристосуватись до онлайн-занять. Під час карантину ритм життя порушується та доволі сильно впливає на засвоєння нової навчальної інформації. Але переваги, звичайно, є, а саме — планування часу на навчання. Найкраще у дистанційному навчанні те, що не потрібно нікуди йти. Можна прокинутись о 08:55, вмитись і о 09:00 писати екзаменаційну роботу, і у той же час снідати.

Для мене більш ефективно проходять заняття в аудиторії з іншими студентами. Але разові семінари чи вебінари залюбки прослуховую.

Основна і найвагоміша перевага навчання онлайн — це зручність. Вранці встаєш пізніше, швиденько снідаєш і вже готовий до навчання, не відволікаючись на дорогу до університету. До недоліків я б відніс відсутність соціальної комунікації з людьми у класичному розумінні, не вистачає обстановки аудиторії, де в тебе є змога комунікувати із викладачами напряму.

Залишив би я такий формат навчання на постійній основі? Ні. Але я вважаю, що цей формат добре підійшов би як доповнення до класичного навчання, можна було б організовувати різні інтерактивні лекції із включенням студентів у навчання, з більш творчого боку. Було б круто реалізувати якийсь проєкт із задіянням VR-технологій, наприклад VR-сад із усіма видами посівних культур у ньому.

Чи має такий формат навчання право на життя в післякарантинний період?

Команда магістерської програми «Агрокебети» вважає, що так, але як додатковий елемент звичайного формату навчання в аудиторії або додатково до практичних занять на підприємствах.

«Викладачі програми і так є дуже креативними і використовують різні методи донесення інформації. На нашу думку, онлайн-навчання є успішним тому, що до запровадження карантину студенти та викладачі мали значний досвід спілкування в аудиторії та під час бізнес-турів на виробничі потужності компаній-партнерів програми», — зазначає команда «Агрокебетів».


Якщо ти студент і хочеш навчатися на ось такій модерновій програмі, тоді реєструйся за посиланням


Іванна Панасюк, AgroPortal.ua