Олена Ковальова: В освіті потрібно конкурувати якістю

01 вересня 2020, 11:10 4132

Пандемія COVID-19 внесла свої корективи і в освітній процес: студенти змінюють аудиторію на дистанційне навчання. Як змінилася освіта за цей час? Чого чекати в новому навчальному році та як студенти будуть адаптуватися до змін? На ці та інші запитання відповіла в.о. директора ННІ неперервної освіти і туризму НУБіП України Олена Ковальова.

Олено Вікторівно, вітаємо вас із призначенням на нову посаду. Тепер ви в.о. директора ННІ неперервної освіти і туризму в НУБіП України. Розкажіть, будь ласка, про цей інститут.

Олена Ковальова: ННІ неперервної освіти і туризму — доволі цікавий за структурою навчання заклад. Тут дійсно надається неперервна освіта за трьома послідовними етапами: від освіти для випускників шкіл та коледжів до надання так званої другої вищої освіти за адаптованими програмами навчання, й нарешті — підвищення кваліфікації за абсолютно різними напрямами і сферами.

Склад освітніх програм, які пропонує інститут, фактично відповідає декільком глобальним завданням. Це і розвиток сільських територій — через готельно-ресторанну справу, туризм і дорадництво, це й формування спроможності органів державної та місцевої влади, що набуло зараз особливого значення при формуванні місця та ролі аграрної складової в системі органів влади та реалізації реформи децентралізації, коли затребуваними стають фахівці з публічного управління та адміністрування, а також це і розвиток технологій — через управління інноваційною діяльністю. Сьогодні для школярів та випускників коледжів (молодший спеціаліст) вже завершили набір.

Проте для тих, хто хоче отримати магістерський ступінь чи другу вищу, ще є трохи часу. Крім названих, користуються попитом право, екологія, агрономія, лісове, садово-паркове господарство, геодезія та землеустрій, меншою мірою — економічні спеціальності. Зазвичай за другою вищою приходять дорослі люди, і це створює специфічні вимоги до процесу їхнього навчання. Проте, унікальність інституту в тому, що ми співпрацюємо з усіма факультетами і інститутами НУБіП, маючи можливість залучати найкращих викладачів і найкращі лабораторії, створюючи фактично штучний освітній продукт.

І підвищення кваліфікації, на що інститут має відповідну ліцензію, що дозволяє працювати з органами державної влади, а це і міністерства, Держпродспоживслужба, Держгеокадастр, Держрибагентство, органи, місцевого самоврядування. Також проводимо курси для науковців і викладачів, громадських галузевих об’єднань, бізнесу — наприклад, з технологій виробництва, агрономічних питань, тенденцій розвитку ринку тощо. Перелік тем фактично необмежений, ми вже відштовхуємося від потреб партнерів.

Як будете розвивати репутаційну складову інституту, адже конкуренція зараз на освітньому ринку доволі висока?

Олена Ковальова: Звісно, що освіта сьогодні — це конкуренція, і конкурувати краще якістю. Я прийшла в інститут з високими стандартами і чудовим колективом, думаю, надалі точно не гірше будемо працювати.

Конкурувати і важко, і водночас легко. Важко, оскільки треба забезпечувати завжди якісний адаптивний освітній продукт. Сьогодні вимоги до процесу і результатів освіти з боку споживачів зростають, не випадково ж з’являються такі програми, як «Агрокебети». А легко, тому що у нас здебільшого навчаються дорослі люди, які чітко розуміють цілі свого навчання.

Тому для мене конкуренція — це якість і доступність у першу чергу. Щодо другої класичної складової — ціни за навчання, то вона також є нашою перевагою.

І безумовно, в умовах обмежень, що накладає пандемія COVID-19, акцент зараз на забезпечення різних форм навчання, включаючи дистанційне.

А як в НУБіП України змінився навчальний процес у зв’язку із пандемією?

Олена Ковальова: Університет стикнувся з викликами пандемії, як і всі сьогодні. Що стосується освітнього процесу, то тут вже давно відбулися зміни, матеріали дисциплін сформовані в електронні навчальні курси, пари проводяться дистанційно, записуються відеолекції. Навчання розпочалось із урахуванням встановлених санітарних норм: це і масковий режим, і дезінфекція приміщень, провітрювання, спеціальний графік навчання, включаючи дистанційне навчання, і навіть навчання в еко-класах.

Чи залишиться дистанційна освіта і після завершення карантину?

Олена Ковальова: Складно сказати точно, адже є спеціальності, яким неможливо навчити дистанційно (наприклад, ветеринарні науки, агрономія) з одного боку, а з іншого — безпосередній контакт з викладачем також важливий. Але я думаю, що все більше освітніх послуг буде йти в мережу, все більше коротких спеціалізованих курсів будуть доступні онлайн, включаючи навчання із застосуванням нетрадиційних підходів, а, наприклад, симуляторів. Тому я думаю, що успішною буде комбінована модель.

Наскільки студенти вмотивовані на самонавчання?

Олена Ковальова: Всі студенти різні, умови самонавчання різні. Загалом сьогоднішній студент знає, що час треба використовувати максимально корисно і брати знання, розуміє важливість іноземних мов, є мобільним.

Як популяризувати та розвивати внутрішній туризм?

Олена Ковальова: Популяризації внутрішнього туризму сприяла пандемія, закривши кордони між країнами. Але загалом у розвиток туризму, крім інфраструктурної складової, необхідно вкладатися медійно, пропонувати нові технології, інтерактивні, нові локації, нові маршрути. Громадам важливо використовувати всі можливості: наприклад, участь у конкурсі «Неймовірні села України», який проводить AgroPortal.ua. Є значна кількість грантових програм. Наш інститут планує проведення навчальних курсів із туристичних питань. Але все залежить від людей на місцях, їм потрібно контактувати з туристичними організаціями і працювати на якість, щоб туристи не говорили: «Краще я почекаю, коли кордони відкриються, тоді візьму відпустку».

Успіхів вам на новій посаді!


Алла Стрижеус, AgroPortal.ua