Будувати бізнес на тимчасово високоприбуткових культурах нерозумно

01 серпня 2018, 09:53 2197

Українським аграріям слід комплексно підходити до створення і ведення бізнесу, а не гнатися за швидкою окупністю, як це буває з нішевими культурами.

Таку думку висловив економіст в сфері агробізнесу Європейского банку реконструкції та розвитку Василь Говгера.

«Шукати «нішу» не потрібно, а будувати бізнес на тимчасово високоприбуткових культурах нерозумно. В сільському господарстві потрібно формувати ефективні виробничі систем та ланцюги доданої вартості, бо тільки так виробник зможе вийти на конкурентну собівартість з будь-яким продуктом у будь-якому сегменті ринку», — вважає він.

На думку експерта, потрібно інвестувати в довгострокову перспективу, впроваджувати нові технології, планувати свій бізнес на 10-20 років, а не шукати окупності за 3 роки.

«Впроваджуючи нові технології, ти отримуєш ефективний рівень використання власних ресурсів, знижуєш собівартість та покращуєш якість продукції», — підкреслив Говгера.

Як зазначає економіст, варто розуміти, що на сьогоднішній день українські виробники залежать від світових цін. Відповідно, швидко окупити інвестиції можна в «нішевому» та тимчасово високоприбутковому сегменті, або виробничими системами, де занижені інвестиційні витрати, екстенсивно використовується дешева робоча сила та земельні ресурси.

«Розглянемо на прикладі м'ясо-молочного скотарства. В Україні працює молочний сегмент, здебільшого з низьким рівнем автоматизації та неефективним використанням кормів, тому що в нас дешева робоча сила та кормова база. Капітальні інвестиції здебільшого мінімізовані, собівартість виробництва молока висока, а його якість низька. І як тільки просідає ринок, ми розуміємо, що не можемо адаптуватися, адже виходимо поза рамки прибутковості. В той самий час виробники, які інвестували в технологію та якість, продовжують працювати в прибуток», — пояснив він.

Також, на думку Говгери, в Україні існує ще одна проблема — немає що продати.

«В нас є прекрасні приклади успіху, проте здебільшого компанії не готові до експорту, вони не тільки не вміють, але й не мають, що продавати. Як формується стійка позиція на ринку? Стабільними обсягами, стабільною якістю та конкурентною ціною. Покупця не цікавить разова поставка цікавої продукції, йому потрібна кількість та якість, яку ти можеш гарантувати в довгостроковій перспективі», — додав економіст.

Він підкреслив, що український виробник повинен працювати за формулою: гарантований обсяг — гарантована якість — низька собівартість.

«Повторюся, що цього можна досягти виключно при впровадженні довгострокових інвестицій… Задайте собі запитання: чому фермери-іноземці в Україні є такими успішними? Перш за все, тому що вони мають капітал з-за кордону на набагато нижчих відсотках. Вони можуть інвестувати в більш довгій перспективі, аніж українські фермери», — додав Говгера.

З іншого боку — в них немає тенденції чистий прибуток одразу інвестувати в новий автомобіль. У цьому і полягає секрет успіху їхнього бізнесу, який мають брати на озброєння й вітчизняні аграрії, підсумував експерт.


AgroPortal.ua за матеріалами UAFES