Практично всі відходи здатні замінити традиційні джерела енергії

18 січня 2019, 08:42 2859

Кожного року сільськогосподарський виробник стикається з необхідністю витрачати все більше коштів на дизель, бензин чи газ. Чи існують шляхи зменшення даної статті витрат без скорочення виробництва та з дотриманням технології?

Найперспективнішим, на нашу думку, є напрям альтернативної енергетики. До того ж, за даними Державного агентства з енергоефективності та енергозбереження, дана галузь тільки за останній рік отримала потужний розвиток, адже встановлені потужності перевищують минулорічні утричі.

Для сільського господарства особливо цінними є проекти використання біогазу та біопалива. Практично всі відходи можна використовувати як заміну традиційним джерелам енергії. Для обігріву приміщень використовують котли на лушпинні соняшнику, соломі, відходах кукурудзи та інших відходах. Для газогенерації використовують гній корів, свиней та будь-яких свійських тварин. За рік гній однієї корови здатен перероблятися на 500 м3 біогазу. А заміною звичайних сушилок зерна, що використовують дорогий газ, є сучасні сушильні установки на твердому паливі, наприклад, на тюках соломи. Уже давно відомим методом заміщення дизельного пального є використання біодизелю з олій ріпаку, соняшнику, конопель.

Крім альтернативної енергетики існує низка інших способів знизити енергоємність виробництва.

Техніка та технології:

- Суміщення операцій. Комбінації таких операцій як підготовка ґрунту, розпушування, внесення добрив, коткування, посів, боронування не тільки економлять паливо та затрати праці, а й зменшують проїзди техніки, що запобігає ущільненню.

- Датчики витрати палива. Існують різного типу, поєднуються із GPS та залежно від мети встановлення можуть контролювати зливи та заправки, запобігаючи розкраданню; вимірювати реальне витрачання пального на 100 км пробігу, на годину, за проміжок часу, виявляючи перевитрати.

- Збільшення гону трактора. На короткому гоні трактора збільшується час на заїзди та повороти, що відповідно впливає і на обсяг споживаного палива. Ще більше зростає рівень витрат, якщо на таких гонах використовується потужна техніка.

- Зменшення тягового опору. Під час технічного огляду потрібно звернути увагу на стан робочих органів агрегатів, які затуплюючись збільшують опір, що і збільшує витрати палива під час виконання технологічних операцій.

Організація виробництва:

- Централізована доставка пального. Потребує якісних дорожніх покриттів, проте усуває необхідність у бригадних нафтоскладах і постах для заправки, а також зменшує холостий пробіг техніки.

- Кваліфікація механізаторів. Дослідження свідчать, що при користуванні технікою водіями третього класу витрати пального в середньому на 10% менші, ніж першого та другого. В основному це досягається вмілим оперуванням передачами та швидкостями, особливо на нерівному ґрунті.

- Раціональне навантаження. Якщо техніка недовантажена — зростають питомі витрати палива. Нераціональне використання ПММ відбувається також при неправильному агрегатуванні сільськогосподарських машин.

- Планування і оптимізація. Ще до початку польових робіт мають бути встановлені норми витрат палива, організоване розміщення культур та складів таким чином, щоб якомога зменшити холостий хід техніки, наближені території виробництва до місць споживання та переробки.

Мирослава Коротка, молодший консультант з економічних питань компанії BDO