Як уникнути корпоративного шахрайства?

08 травня 2019, 08:14 1909

Бізнес у світі втрачає щорічно до 6% обороту в результаті шахрайства та корупції. Україна не є винятком, хоча про це рідко говорять публічно.

Про це заявила директор відділу консультування з управління ризиками, форензик KPMG в Україні Олена Макаренко.

«Серед найбільш типових схем шахрайства в закупівлях — створення умов для перемоги конкретного учасника тендеру, який, власне, і забезпечує закупнику «бажану подяку», — зазначила вона.

Останні кілька років також часто використовується так звана схема «карусель». Вона полягає в тому, що кілька компаній беруть участь в однотипних тендерах, але заздалегідь домовляються між собою про те, хто виграє той чи інший конкурс.

Олена Макаренко зазначила, що при виявленні обману в європейській практиці керівництво бізнесу рідко робить цю ситуацію надбанням громадськості та виносить на сторінки ЗМІ. Адже такий крок часто означає визнання неефективності внутрішніх контролів. В цьому випадку до топ-менеджменту відразу виникає маса запитань з боку основних стейкхолдерів. Часто така ситуація може значно вплинути на вартість компанії, особливо якщо це публічна компанія.

«Інша ситуація, якщо компанія визнала факт шахрайства і розуміє, що це загрожує корпоративній репутації. Тоді є два шляхи. Перший — спробувати замовчати, що з часом ще сильніше може вдарити по репутації компанії. Другий — самим зробити ці кейси публічними. В цьому випадку наступним кроком компанії повинна стати подача документів до суду. Із законодавчої точки зору тільки суд може визнати співробітника винним», — уточнила експерт.

Вона зазначила, що останнім часом в українських бізнес-колах часто обговорюється питання використання детектора брехні в корпоративних розслідуваннях як інструменту доказу провини, однак практика показує, що цей інструмент скоріше дозволяє визначити наявність або відсутність хвилювання у людини. Для співробітника, в принципі, сам факт, що його «вимірюють» детектором брехні, є стресовим, і цей стан буде показувати нерелевантні результати.

Олена Макаренко наголосила, що жодна українська, як і міжнародна компанія, не застрахована від подібних дій співробітників. Якщо не зробити своєчасне «щеплення» від шахрайства, то питання збитків рано чи пізно все одно з'явиться на порядку денному. Чарівних рецептів від шахрайства також не існує, кожна компанія винаходить свій.

«Обов'язковими «інгредієнтами» рецепта попередження шахрайства є, з одного боку, сильна корпоративна культура, в якій демонструється нелояльність до шахрайських схем і відкатів. З іншого — ефективні системи внутрішніх контролів. Для створення ефективної системи контролю ми рекомендуємо клієнтам забезпечити достатню кількість не ангажованих співробітників, котрі приймають рішення про закупівлі компанії, і прозорі критерії оцінки. Необхідно виробити чіткі та зрозумілі співробітникам процедури і політики всередині компанії, які будуть регулювати процес закупівель», — пояснила вона.

Експерт уточнила, що в компанії повинні бути створені такі умови, в яких ризик втратити роботу для співробітника буде вище, ніж отримана від шахрайських схем вигода, а контролі будуть досить ефективні — це і стане щитом від шахрайства. Ротація співробітників і контрагентів між співробітниками також може допомогти в руйнуванні «налагоджених схем».

«Ще один важливий крок — вибудувати систему комплаєнс. Одне із завдань цієї служби в рамках процесу закупівель — забезпечити процедуру «знай свого клієнта». Часто важливо розуміти, хто стоїть за конкретною компанією, щоб виключити потенційні ризики. Йдеться про структуру власності, пов'язаних осіб, можливості потенційного конфлікту інтересів. Якщо в компанії поки немає підрозділу комплаєнс, то виконувати цю функцію може спеціально навчений співробітник або найнятий консультант. Головний принцип полягає в тому, щоб такий працівник не був включений до групи осіб, яка займається процесом закупівель, а діяв незалежно», — додала Олена Макаренко.

Схему «карусель», коли постачальники на ринку діють на тендері за змовою між собою, на її думку, допоможе ліквідувати відмова від послуг подібних постачальників і укладення контракту безпосередньо з виробником.

Також експерт вважає, що необхідно періодично проводити незалежний аудит, під час якого проводиться аналіз середовища внутрішніх контролів, виробляються конкретні кроки щодо його поліпшення з подальшим повторним контролем з боку консультантів. Для втілення плану змін створюється окрема команда, яка обов'язково повинна включати або бути підтримана керівництвом компанії.


AgroPortal.ua за матеріалами НВ.