Земельна реформа під загрозою без введення в дію закону про електронні торги

25 червня 2021, 10:00 1260

Закон про продаж земельних ділянок державної та комунальної власності або прав на них через електронні аукціони (№2195) більше місяця чекає на підпис Президента. Без нього дворічні зусилля щодо впровадження земельної реформи та відкриття ринку сільськогосподарської землі можуть опинитися під загрозою.

Таку думку висловив заступник міністра аграрної політики і продовольства Тарас Дзьоба.

Він зазначив, що суть цього законопроєкту проста і зрозуміла: без нього неможливо забезпечити справедливі та прозорі умови формування ціни на земельні ділянки після відкриття ринку землі. Документ позбавляє чиновників можливості впливати на прийняття рішень про виділення землі та відповідно отримувати за це корупційну ренту. Документ закріплює, що оренда і продаж земельних ділянок державної та комунальної власності або прав на них здійснюється виключно на конкурсних засадах через електронний аукціон.

«Крім антикорупційного ефекту, впровадження обов'язкового механізму аукціонів осучаснює процес розпорядження державною та комунальною земельною власністю і робить його комфортним для інвесторів», — говорить заступник міністра, уточнюючи що механізм повинен був почати працювати 6 липня 2021 р., забезпечивши ринковій інфраструктурі прозорість, зручність і захист від корупції.

Дзьоба підкреслив, що законопроєкт №2195 встановлює єдині вимоги до електронних земельних торгів, які є правилами придбання права на землю, як і вимагає Конституція України.

«Будь-який інший підхід створює ризики оскарження закону в Конституційному суді на основі порушення статей 3 і 14 Конституції — немає жодних сумнівів, що політики-популісти цю можливість не упустять», — додав він.

Проте зараз, за словами чиновника, почали звучати пропозиції скасувати такий уніфікований підхід і вивести з-під його дії випадки примусової реалізації земельних ділянок в порядку, встановленому Законом України «Про виконавче провадження», а також на випадки продажу майна боржника (банкрута) відповідно до Кодексу України з процедур банкрутства.

«На практиці це означає, що окремим органом виконавчої влади буде монополізовано встановлення правил торгівлі такою землею своїм наказом, а також створені альтернативні правила земельних торгів, зокрема за зниженими цінами або непрозорими механізмами», — пояснює Дзьоба.

Також це означає, що на ринку буде діяти кілька електронних майданчиків з реалізації землі — майданчиків з різними правилами, ступенем захисту і доступом для громадського контролю, пояснює він. В умовах роботи мультимайданчиків гарантувати уніфікованість проведення земельних торгів неможливо.

«Пропозиції розмити правила продажу землі є в кращому випадку непотрібною перестраховкою, а в гіршому — штучним приводом для саботажу земельної реформи», — вважає експерт.

З урахуванням важливості параметра безпеки, земельні торги повинні проходити виключно в державній електронній системі. Системою, яка на сьогодні найкращим чином відповідає цьому завданню, є «Прозорро.Продажі», яку адмініструє однойменне держпідприємство, запевняє Дзьоба.

«Прозорро — єдина дворівнева система з максимальним ступенем захисту, в той час як альтернативні торговельні майданчики — однорівневі, тобто більш уразливі до корупції та хакерських атак.

Але найголовніше — відсутність єдиних правил реалізації земельних ділянок спотворить принцип прозорої і рівної конкуренції та значно знизить антикорупційний ефект і обілення процесу розпорядження земельними ресурсами», — пояснив він, відзначивши, що якщо невизначеність із законопроєктом №2195, з урахуванням парламентських канікул, затягнеться на кілька місяців, то перший етап ринку землі пройде в надризикових умовах з непередбачуваними наслідками.

«Цього не можна допустити, тому що ціна помилки — це права громадян, доходи місцевих громад і, нарешті, два роки титанічних зусиль щодо впровадження земельної реформи в Україні», — підсумував заступник міністра.


AgroPortal.ua за матеріалами НВ