logo

Думка експерта

Бізнес потрібно заздалегідь підготувати до залучення інвестора

Бізнес потрібно заздалегідь підготувати до залучення інвестора

Думка експерта Дмитро Щур 15 березня 2019. 09:55 377

Іноземні інвестори демонструють зростаючий інтерес до України. Про це свідчить зростання на 47% угод зі злиття та поглинання за участю іноземних інвесторів у минулому році.

Про це розповів директор відділу інвестицій та ринків капіталу KPMG в Україні Дмитро Щур.

«Сукупний обсяг іноземних інвестицій в українські компанії склав $508 млн. Важливо, що майже половина всіх іноземних інвесторів у 2018 році є новими гравцями на українському ринку, що свідчить про зростання довіри до української економіки та інвестиційного клімату. Однак, незважаючи на тренд до зростання, вартість угод на ринку злиттів і поглинань в Україні еквівалентна лише 1,4% ВВП, що значно нижче середнього світового показника, який становить 4,3%», — зазначив він.

На думку експерта, інвестори хочуть стабільності й послідовності — як економічно фіскальної, так і політичної, впевненості в стабільності бізнесу і платоспроможності споживачів. А також хочуть бачити талановитих підприємців — і сьогодні, і в майбутньому. В Україні є всі ці елементи, але вони не завжди перетинаються.

«Незважаючи на необхідні кроки з побудови бренду країни на світовій арені як привабливого напрямку для інвестування (і внаслідок цього — збільшення інвестицій в Україну), культура угод зі злиття і поглинання українських компаній все ще знаходиться на невисокому рівні», — вважає Дмитро Щур.

Щоб підвищувати інвестиційну привабливість бізнесу, на його думку, потрібно завчасно готуватися до залучення інвестора. Ключові атрибути привабливості бізнесу для потенційних інвесторів — стійкість, керованість і прозорість.

«Зміна акціонерів або менеджменту в компанії завжди асоціюється з періодом невизначеності та ризиків. Тому доцільно заздалегідь структурувати бізнес, враховуючи юридичну та податкову ефективність, оптимізувати операційну схему роботи і бізнес-процесів, сформувати професійну управлінську команду, яка усвідомлює стратегію розвитку і здатна її впровадити автономно від акціонерів. Важливо також налагодити ефективну систему внутрішнього контролю, процес фінансової звітності та її перевірку авторитетною аудиторською фірмою», — пояснив експерт.

Дмитро Щур наголосив, що наявність конкурентної переваги продукції або послуг як за рівнем якості й застосовуваних технологій, так і за ціною, а також попит на основних ринках збуту, потенціал збільшення частки і виходу на нові ринки в сукупності можуть забезпечити високу прибутковість на інвестований капітал і мінімізацію операційних ризиків.

«На практиці, для якісної трансформації українського бізнесу може знадобитися кілька років з моменту прийняття рішення про залучення інвестора. Навіть у разі співпраці з експертом із проведення операцій злиттів і поглинань оптимальний термін для початку роботи з продажу бізнесу — дев'ять місяців до запланованої угоди. Протягом цього періоду необхідно здійснити кілька етапів робіт», — зазначив він.

Українські компанії при підготовці до продажу часто намагаються впоратися самостійно або залучають консультантів з питань M&A тільки на останньому етапі. В результаті такої практики компанії істотно обмежують потенціал залучення інвесторів або повністю унеможливлюють продаж бізнесу, вважає Дмитро Щур.

«Зв'язки з інвесторами — це складний процес, який передбачає розрахунок об'єктивної оцінки вартості вашої компанії і більш тонкого розуміння поточних ринкових умов. Своєчасне і професійне приведення бізнесу у відповідність до вимог інвесторів — це вже істотна частина успіху», — констатує Дмитро Щур.

На його думку, в першій половині 2019 року в Україні може спостерігатися певне уповільнення активності, зокрема інвестори будуть вкрай обережні в завершенні угод до моменту оголошення результатів виборів.

«Але впевнений, що в 4-му кварталі 2019 року і в 2020 році відбудеться значна кількість угод злиття і поглинання. Однак подальший успіх буде залежати від готовності й бажання українського бізнесу правильно організувати процес підготовки активу до залучення інвесторів», — підсумував експерт.


AgroPortal.ua за матеріалами НВ


Ключові новини аграрного ринку в Telegram

Новини

Показати все

Блоги