Клуб агроефективності: замість кооперативів — маркетинг на довірі

30 січня 2018, 06:53 5269

Професійний маркетолог Олександр Коваль з однодумцями чотири роки тому створили громадську спілку «Карпатський смак». Зараз вона об’єднує вже понад 20 виробників з чотирьох західних областей України — Закарпатської, Івано-Франківської, Львівської та Чернівецької. Домовились про загальні правила і перевірку якості. Є спільна торгова марка — «Смак Українських Карпат». Усі дуже різні, але не просто заробляють гроші — їх продукція несе в собі культуру певного регіону. Всі дуже різні, але не просто заробляють гроші — їхня продукція несе в собі культуру певного регіону.

Олександре, переважно аграріїв спонукають об’єднуватись у кооперативи, а ви обрали іншу форму. Чому?

Олександр Коваль: Думаю, річ у браку довіри, яка поки що існує серед аграріїв. Не всі відважуються ризикувати грошима, обережно ставляться до формальностей. Та у нас спільна з кооперативами мета — об’єднання задля просування місцевої продукції на ринок.

Крім усього, «Карпатський смак» об’єднує навколо ідеї підтримати й культурні цінності. Для нас важлива відповідальність кожного за спільну марку. Ми багато вчимося разом. Кожен знає по-сусідськи глибоко, хто чого вартий насправді.

Джерело фото: Смак українських Карпат // facebook.com

Як народилася ідея саме такої громадської спілки?

Олександр Коваль: Я ще у 2003-2005 рр. працював у проекті аграрного маркетингу, в туризмі. Спостерігав за потребами, аналізував особливості ринку. А після стажування у Чехії, де побачив, як цікаво працює об’єднання локальних  агровиробників, остаточно переконався: варто переорієнтувати внутрішній туризм на гастроподорожі. Щоби всі мали можливість під час цікавої подорожі заїхати до місцевих аграріїв і спробувати їхню продукцію. Для цього залучаються найкреативніші місцеві виробники.

Джерело фото: Смак українських Карпат // facebook.com

Тобто ви сконцентрувалися на певній ніші?

Олександр Коваль: Так. До того ж робота в ній спонукає громади самоорганізовуватися навколо культивування своїх локальних продуктів. Завдяки нашому проекту місцеві не виїздять на заробітки за кордон, а реалізуються у себе вдома. Тому долучаються ОТГ, це зрозумілий і привабливий для них проект.

Вам хтось допомагав у процесі становлення?

Олександр Коваль: Про нашу ідею громадської спілки дізналися фахівці Дослідного інституту органічного сільського господарства (FiBL). Зрозуміли нашу перспективу. Спочатку ми думали стартувати лише з однієї області — Закарпатської. Партнери з FiBL запропонували масштабувати проект на чотири регіони, допомогли з фінансуванням. Ми радо погодилися.

Джерело фото: Смак українських Карпат // facebook.com

ГС «Карпатський смак» існує з 2013 року. За правилами, її голова змінюється щороку — з кожної області по черзі.

Хто зараз є членами вашої спілки?

Олександр Коваль: У нас кілька виробничих груп — молочна, м’ясна, зернова, продукування меду, соків, харчові олії. Всі виробники різні, але цінності у них спільні і вищі, ніж виключно заробляння грошей. Найголовніше — виробляти продукцію, яка несе у собі культуру саме конкретного регіону. Це всіх і об’єднує.

Ви зареєстрували окремий торговий знак, щоби вирізняти «своїх» від «чужих»?

Олександр Коваль: Логотип ТМ «Смак Українських Карпат» — це сигнал нашим споживачам, що цим виробникам можна на 100% довіряти. Бо вони відповідають головним критеріям якості.

 Джерело фото: Смак українських Карпат // facebook.com

Це така ваша спільна «парасолька»?

Олександр Коваль: Саме так. ТМ підтримує цінність продукції, є гарантом, допомагає краще просувати її на ринку, підвищує ціну. Вона зрештою додає гордості виробникові.

Але хто визначає рівень якості? Ваші виробники мають офіційні сертифікати?

Олександр Коваль: Частина з них мають офіційні сертифікати виробників органічної продукції, інші ні. Але усі пройшли нашу внутрішню інспекцію якості.

Джерело фото: Смак українських Карпат // facebook.com

Хто її проводить?

Олександр Коваль: Спеціальні професіонали, які регулярно організовують фахові інспекції в господарствах наших членів ГС. Правила зафіксовані у статуті спілки.

Суворість їх дотримання дозволяє дотримуватися високих стандартів. Головне в них — не тільки якість продукції та її смак, але й географічне походження. Ми обов’язково глибоко вивчаємо весь ланцюжок виробництва продукції — вона мусить бути виключно місцевою в усіх компонентах. Досліджуємо глибоко. Такі правила. У цьому наша унікальність, мусимо її дотримуватись.

 Джерело фото: Смак українських Карпат // facebook.com

Знайома повернулася з австрійського Інсбрука. Захоплено описувала ресторанчик, до якого треба трактором чи кіньми добиратися через сніги 7 км. І все заради того, щоби шеф-кухар влаштував для 10 відвідувачів шоу із оригінальних страв, для яких кожну дрібничку виростили саме в цій місцевості. Ви прагнете такої системи?

Олександр Коваль: Так. І у нас  вже багато таких прикладів. Фермери показують себе справжніми віртуозами, творять у задоволення й для себе, й для своїх гостей. Це справжнє мистецтво, яке ламає заїжджені стереотипи. Повертаємо ідентичність традиційним продуктам.

Вчите гурманів смакувати?

Олександр Коваль: І не тільки гурманів. Взагалі переважна більшість людей розуміє смаки неправильно, бо вони розмиті. Приміром, та ж бринза буває овеча, а буває й коров’яча. Кінцевий продукт одразу реагує відтінками смаку, якщо худоба пасеться в долині чи на високогір’ї або ж просто на якийсь час змінює місце випасу. Кожна деталь важлива. І ми допомагаємо пізнавати та насолоджуватися такими цінними нюансами.

 Джерело фото: Смак українських Карпат // facebook.com

Вважаєте, що таке об’єднання характерне тільки для регіону Карпат?

Олександр Коваль: Навпаки! Упевнені, що загалом в Україні варто  переглянути маркетингові стратегії і більше інвестувати саме у такий маркетинг довіри. Тому що для нього головними факторами є репутація, відгуки реальних, а не фейкових клієнтів. Вони сьогодні відіграють більш важливу роль для бренда, ніж традиційна реклама.

 Джерело фото: Смак українських Карпат // facebook.com

Через це ми просуваємо ідею гастрономічного туризму, дегустацій та візитів на виробництва, щоб дізнатись більше про культуру, цінності, які несуть продукти.

І активно шукаємо однодумців по всій Україні. Готові ділитися з ними своїм досвідом.