Укркондпром: Підвищення тарифів на вагони «вб'є» експорт

17 липня 2018, 08:00 4238

Підвищення ставок оплати за використання власних вагонів ПАТ «Укрзалізниця» майже в чотири рази за останні 5 місяців 2018 року завдасть потужного удару по українському експорту.

Таку заяву зробив голова асоціації «Укркондпром» Олександр Балдинюк, коментуючи рішення «Укрзалізниці» про чергове підвищення ставок.

Викликає занепокоєння затвердження правлінням ПАТ «Укрзалізниця» такого різкого підвищення ставок плати за використання вагонів, без розрахунку впливу логістичних витрат експортерів на динаміку українського експорту.

«Піднімати ціни на свою продукцію такими темпами, як зростає вартість транспортних витрат, українські виробники не мають можливості, щоб не втратити конкурентоспроможність на зовнішніх ринках. Предметом особливої тривоги вантажовідправників є значне підняття тарифів на фоні транзитної війни з Росією, яка заблокувала транзит своєю територією для українських товарів, а транспортування альтернативним маршрутом вже призвело до збільшення логістичних витрат на 40% при експорті українських товарів до країн Центральної Азії», — зазначає Олександр Балдинюк.

За його словами, експортери розуміють, що «Укрзалізниця» знаходиться у складному фінансовому стані. Але вирішувати цю проблему потрібно, в першу чергу, за рахунок підвищення ефективності роботи УЗ, а не лише перекладати відповідальність за неефективне використання наявних ресурсів на споживачів послуг, без покращення якості цих послуг.

«При цьому експортери кондитерської продукції відчувають дефіцит ізотермічних вагонів, без яких неможливо експортувати товари, що потребують спеціального температурного режиму зберігання та транспортування. Адже, не дивлячись на збільшення тарифів, «Укрзалізниця» в останні роки не поповнювала свій парк вагонами цього типу, а у приватних власників таких вагонів немає. Тобто про встановлення ринкової ціни за використання вагонів цього типу взагалі не йдеться, адже УЗ встановлює плату за їх використання виключно на свій розсуд, при цьому не покращуючи якість своїх послуг», — зазначає Олександр Балдинюк.

У асоціації «Укркондпром» відзначають, що фактично, відбувається покращення фінансового стану «Укрзалізниці» не за рахунок системного реформування та оптимізації процесів, а просто за рахунок вилучення додаткових коштів з інших галузей через підвищення тарифів. У короткостроковому періоді така політика може показати покращення фінансового стану УЗ, але неминуче падіння обсягів експорту спричинить скорочення вантажоперевезень залізничним транспортом.


Для довідки: З 28 липня 2018 року вводяться в дію нові ставки плати за використання власних вагонів перевізника ПАТ «Укрзалізниця» та плати за користування вагонами перевізника ПАТ «Укрзалізниця» за межами України.

Раніше, з 19 лютого 2018 року, «Укрзалізниця» вже підвищувала ці ставки, внаслідок чого вагонна складова тарифу на залізничні вантажні перевезення зросла, залежно від типу вагону, приблизно втричі.

До того з 31 жовтня 2017 року тарифи «Укрзалізниці» на вантажоперевезення було підвищено на 15% відповідно до наказу Міністерства інфраструктури від 20 жовтня 2017 року №357 «Про внесення змін до коефіцієнтів, що застосовуються до збірника тарифів на перевезення вантажів у межах України та пов'язані з ним послуги».