Горбачов: Ріст виробництва зерна під загрозою через проблеми з логістикою

02 березня 2017, 11:51 3131

Проблеми в логістиці можуть завадити Україні збільшити виробництво зерна, а відповідно і розвивати свій експортний потенціал.

Таку думку висловив президент Української зернової асоціації, директор New World Grain Україна (Soufflet Group) Микола Горбачов під час ІІ Аграрного експортного форуму: трейдинг та логістика.

Фахівець підтверджує, що ключовою логістичною проблемою на зерновому ринку нині є брак залізничних вагонів.

«Залізниця поступово покращує свої результати, витискає максимум своїх можливостей, — розповідає Микола Горбачов. — Але все одно далеко не відповідає потребам трейдерів. Їх заявки минулого сезону були задоволені лише на 42%».

Експерт звернув увагу, що лише 5% експортної продукції можна транспортувати до портів річками. «Баржами вантажі доставляє фактично тільки одна компанія, котра має власний флот. Не більше 28%  доставляється автотранспортом, у якого є жорсткі обмеження в нормах і правилах. Навряд чи  частка автоперевезень найближчим часом збільшуватиметься суттєво», — вважає Микола Горбачов.

Отже, відмічає він, решта продукції  мусить перевозитися залізницею. Разом з тим, за даними Укрзалізниці, наявний парк  вагонів складає трохи більше 14 тис. До тисячі вагонів  регулярно стають на ремонт. «Експортні обсяги зернових найближчим часом обіцяють зрости до 60 млн т. І такі вантажі потребуватимуть як мінімум 20 тис. вагонів», — констатує Микола Горбачов.

Серед заходів, які можуть покращити ситуацію в сегменті залізничних перевезень, він назвав можливу приватизацію Укрзалізниці або парку вагонів — як перший крок.

«Це дозволило би укладати договори напряму з перевізниками, — уточнює Микола Горбачов. — Тоді перевізники несли би відповідальність за ненадані послуги. Адже в існуючій моделі бізнесу Укрзалізниця не несе відповідальності за ненадання вагонів. Усі проблеми невиконаних контрактів, штрафних санкцій, витрат  покладаються на трейдера, а зрештою перекладаються на сільгоспвиробника».

Також можливі шляхи для подолання логістичних проблем — це будівництво  нових зерновозів та локомотивів,  перегляд існуючих обмежень навантаження на  вісь в автотранспорті, дозвіл на змішування зерна при формуванні експортних партій та ін.


Ірина Садова, AgroPortal.ua