Клуб агроефективності: прибутковий бізнес з пряним ароматом

20 листопада 2018, 06:40 7208

Дуже сучасний і вигідний бізнес практикує сім’я Олександра та Людмили Баранник в 20 км від міста Дніпро. У їхньому «Спаському питомнику», окрім популярних рослин для ландшафтного дизайну, віднедавна з’явився новий напрямок — пряні трави, які займають 5-7% усіх обсягів реалізації й дають прибуток 600-700 тис. грн на рік.

Прянощі дорощуються на площі приблизно 1 га. Такий майданчик можуть обслуговувати двоє робітників.

Родина охоче ділиться досвідом з колегами і потенційними партнерами: влаштовує на своїй території професійні семінари і навіть костюмовані фестивалі.

До речі, дрібні підприємці, котрі реалізують пахучу продукцію, теж на травах непогано заробляють. «Рідко вдається відпочити в сезон. А тут можна поєднати приємне з корисним», — кажуть відвідувачі свят у розпліднику.

Модно використовувати трави саме свіжими

Хіба не краще замість банального букета квітів за 500-600 грн подарувати ювілярові клумбу? Таку собі переносну тематичну торбу з набором пряно-смакових рослин. Ще й з точним призначенням, скажімо, для риби, м’яса чи піци. Це стильно і створює настрій. Одразу стає предметом гордості, яким можна похвалитися, запросити друзів на оглядини і пробу.

Комерційний директор компанії Людмила Баранник радить безліч застосувань модного тренду, приміром, розводити трави у горщиках на підвіконні вдома і в офісах, створювати вертикальні стіни-клумби, оригінальні кашпо.

Унікально і несподівано

«Розсадників, які займаються селекцією високоврожайних, справді цікавих оригінальних пряних трав, не так вже й багато у світі, — розповідає Людмила. — Ми ж прагнемо бути унікальними, тому і взялися за бізнес на вирощуванні продукту, яким можна зацікавити одразу і візуально, і за запахом, і на смак. Обираємо тільки найкращих світових постачальників насіння».

Сліпо копіювати іноземний тренд теж не виходить. Багато хто допустився помилок. Приміром, європейці люблять сміливі оригінальні форми дуже крупних рослин, які досить трудомісткі, нашим людям поки що не по кишені. Тому в «Спаському питомнику» оптимізували роботу над дизайном рослин і працюють з меншими розмірами, прискіпливо обирають види і сорти.

«Важлива кожна деталь, адже рослина може по-різному виглядати у ґрунті й у горщику. Деякі геть втрачають свою чарівність у малих формах, а інші швидесенько розростаються, тож достатньо висадити у горщик 2-3 маленьких пагінця.

Український споживач обирає тільки багаторічні рослини. Іноземні маркетологи дивуються, чому ми не робимо ставку на однорічники, адже тоді щороку маєш продажі. Але такі наші сьогоднішні реалії. Мусимо відсікати ряд сортів, зараз у попиті на багаторічники проявляється наша ментальність», — розповідає Людмила.

Повний ТОП + оновлення

За 4 роки присутності на «пряному» ринку родина Баранників усвідомила: треба постійно мати топовий асортимент популярних трав. Нинішнього сезону п’ятірка лідерів складається з: лаванди, розмарину, м’яти, чебрецю, меліси.

Але і до цього переліку постійно треба пропонувати щось новеньке і небачене досі.

«Тому що наші споживачі — це дуже оригінальні люди, колекціонери, які постійно хочуть, щоби їх дивували, — уточнює Людмила. — Якщо вони навіть просто прийшли за поповненням, то все одно хочуть новинок в асортименті. Вони прагнуть оновлення».

Цього року «Спаський питомник» теж підготував таких екзотів: персикарію, в’єтнамський коріандр з ясною лимонною ноткою, полин-колу, що справді пахне колою чи пепсі.

Варіанти збуту

Підприємці упереджують початківців від того, щоби не дуже вірили малюнкам на упаковці з насінням — вони часто не співпадають із вмістом, бо виробник дозволяє собі змінювати місце збирання. Не завжди отримуєш очікуване. Тому в «Спаському питомнику» 90% рослин розмножується черешками (хоча це і значно дорожче). Кажуть, не можуть собі дозволити обманути сподівання вибагливих клієнтів.

Завжди спокусливим є збут через мережі супермаркетів. Так легше зробити марку впізнаваною, дійти до масового споживача, прогнозувати попит. Розплідник зміг подружитися з мережею METRO.

Але часто на загальних полицях залишені напризволяще рослини втрачають свій товарний вигляд. Небагато хто з торговців розжився спеціальними вітринами і необхідною підсвіткою, як у Європі.

Крім того, специфічний продукт все-таки вимагає консультування. Тому Баранники більше орієнтуються на реалізацію рослин у садових центрах або ж через профільні інтернет-майданчики, групи у соцмережах.

Активними споживачами є ресторани, які рослинами з розсадника прикрашають територію і використовують їх для приготування фірмових страв.

На оптових закупівлях партнери розсадника отримують суттєві знижки і мають гарний заробіток, реалізуючи готовий продукт. Баранники гордяться, що вже змогли посприяти розвитку малих підприємців: «Виходить успішний ланцюжок з вирощування, дорощування і реалізації продукції. У ньому всім вигідно. Особливо успішними, за нашими спостереженнями, стали підприємці, котрі мають чіткі, зрозумілі домовленості, прогнозований збут. Це вирішальний фактор».

Особливості попиту

Важливо вловити сезонні тренди. Наприклад, цьогоріч був величезний попит на певний вид м’яти (хоча у розсаднику її вирощують 11 видів). 90% продажів дісталося саме марокканській м’яті, яку використовують для приготування популярного мохіто.

У сезон барбекю люди частіше обирають до шашлику базилік, чебрець, чабер.

Узимку зазвичай надається перевага спеціям до чаїв, якими хочеться приємно зігрітися.

Творчий бізнес

«Спаський питомник» поки що не має у найближчих планах організовувати промислове досушування, переробку своїх трав. Але часом роблять крафтові суміші пряних трав, цілі фірмові композиції й потім роздають їх як призи, сувеніри на фестивалях, які влаштовують на своїх локаціях.

На господарстві немає нічого зайвого. Сайт компанії пропонує багато супутніх товарів: меблі з піддонів, екологічні сумки і тару для рослин, паливні брикети.

Спеціалісти ведуть тут авторські блоги з порадами бізнесменам-травникам.

«Нас дуже надихає такий бізнес, — не стримує емоцій Людмила Баранник. — Тому що це модно, стильно, круто. І це очевидний тренд, який росте. Наш головний мотив у тому, що хочемо урізноманітнити життя. Зробити його ароматним і смачним не тільки за допомогою гірчиці, майонезу і хріну. Насправді наше існування може стати багатограннішим. Живіть красиво, здорово і смачно!»


Для довідки: інформацію отримано під час виставки-конференції «Трав’яний бізнес-2018», яка пройшла за підтримки Українського проекту бізнес-розвитку плодоовочівництва UHBDP.