Щоби фермери не нервували через ціни

19 грудня 2016, 08:00 5733

Ранній сніг та мороз завадили українським фермерам повністю зібрати врожай кукурудзи. Ціни на жодну культуру не обіцяють стабільності. Тим часом великі одномоментні грошові витрати на весняну посівну уже невідворотно чекають на агровиробника.

Кожен хоче зекономити, зробивши передоплату, отримати якісне насіння та ЗЗР за вигіднішими умовами. На банківські кредити сподівань, як і раніше, мало. Доречними видаються фінансові програми від великих міжнародних компаній — постачальників ЗЗР і насіння.

Наодинці з викликами?

Найсерйознішими цьогорічними викликами для агровиробників аналітик компанії «Агрітель» Андрій Новосьолов вважає не лише жорсткі погодні умови, через які майже 10% кукурудзи (а це 2,6 млн т загалом по Україні) досі залишаються на полях, а й логістичні проблеми.

«Восени серйозно загострилася ситуація із перевезеннями, яка цього сезону перетворюється на справжній логістичний колапс, — уточнює спеціаліст. — До того ж більшості аграріїв, котрі почали вивчати експортний ринок і можливості виходу на нього, доведеться пристосовуватися до змін у податковому законодавстві, пов’язаних із  повною відміною спецрежиму ПДВ. Через них українському виробнику  необхідно буде або ставати експортером, або працювати за договором комісії».

Щоби не залишатися наодинці із такими викликами, аграрії можуть підстрахуватися за допомогою фінансових програм від партнерів.

Джерело фото: Syngenta

Радять іноземці

Аграрний консультант та аналітик, англієць Джеремі Коль разом із своїм клієнтом-фермером Джоном Барреттом розповідали колегам в Україні, як агровиробникам вдається уникати ризиків, наприклад, завдяки зручним форвардним програмам, операціям на ринку ф’ючерсів.

«Зараз у мене 250 клієнтів-фермерів, які працюють за форвардними програмами, — розповідає Джеремі Коль. — Найпрогресивніші з них шукають вигідніші умови, знають наперед, яка ціна по форварду буде навіть через 2 роки, і розраховують свій приблизний бюджет, відповідно, оперують урожайністю та собівартістю».

Англійський фермер тут же у продовження розмови показує екран свого смартфона — на ньому графік коливання ринку за останніми даними Лондонської біржі, які партнери постійно спільно відстежують.

«Ми переконалися, що українські виробники теж активно відстежують інформацію на  ключових біржах, — спостеріг британський аналітик. — Тільки у них мало можливостей зреагувати на ситуацію, використати її для своєї вигоди. І тут якраз доречними стають програми, які в Україні пропонують великі світові компанії. Наприклад, «Сингента». З ними можна отримати навички організації вигідних продажів, спробувати зручні фінансові інструменти. А згодом вже застосовувати їх і самостійно».

Потренувати м’язи на біржі

Оптимісти, які вірять у зростання цін і готові уважно поспостерігати за їх динамікою впродовж сезону, можуть без усяких ризиків зробити це в рамках програми «Агрі Плюс». Вона дуже проста для розуміння: продаєш сьогодні — отримуєш можливість росту ціни в майбутньому. Завбачливі аграрії, продаючи компанії «Сингента» кукурудзу зараз, отримають додатковий прибуток, якщо ціни на культуру виростуть на Чиказькій біржі до 21 квітня 2017 року. Цікаво, що відтепер виробник зможе зафіксувати зростання у будь-який момент до кінцевої дати. Позитивні ринкові коливання додадуть оптимістам компенсацію до $20 на тонні продукції.

Отже, виробник робить передоплату і впевнено розпочинає сезон. Водночас за слушної нагоди згодом може отримати за своє зерно вигіднішу ціну. При цьому економить він ще й на тому, що не витрачається на зберігання продукції, — з нинішніми цінами на енергоносії це ставатиме дедалі актуальнішою проблемою навіть для підприємств із власними складами.

«Програма «Агрі Плюс» легко вписалася  у нашу стратегію продажів, — говорить начальник департаменту логістики ТОВ «Агрейн Трейдинг» Олександр Губа. — Ми переконалися, що з її допомогою до того ж можна і потренувати свою біржову інтуїцію. У разі  зростання котирувань на Чиказькій товарній біржі реально отримати  додатковий дохід. Аналізуємо інформацію про розмір знижки, яку можна було отримати у попередніх сезонах, відповідно до графіків цін на кукурудзу на Чиказькій товарній біржі з листопада по квітень (травневий ф’ючерсний контракт). За нинішніх низьких цін на кукурудзу програма «Агрі Плюс» дуже актуальна, бо дозволяє ефективно керувати ціновими ризиками».

Джерело фото: Syngenta
Джерело фото: Syngenta

«Арніка» спробувала і не прогадала

Та що як ціни на продукцію протягом наступних місяців не просто не виростуть, а навіть знизяться, і за результатами сезону виявиться, що теперішня ціна була найвигіднішою? Така ймовірність завжди є і, зазвичай, за кордоном фермери намагаються розподілити  ризики та продавати свій урожай невеликими частинами. Звісно, не варто погоджуватися на першу-ліпшу ціну, потрібно шукати варіанти, щоб продавати вигідно, знову ж таки звертаючись до доступних фінансових інструментів.

Наприклад, один з інноваторів українського ринку полтавська промислова бізнес-група «Арніка» другий рік поспіль послуговується програмою «Кукурудзяна опція» від компанії «Сингента». На 20 тис. га землі холдингу, крім кукурудзи, ростуть соя, соняшник, пшениця, нішеві культури. Окремі виробничі приміщення, склади цього господарства позначені великими написами «Органічне», адже тут вирощують і доробляють сертифіковану органічну продукцію. Ризикувати є чим, тому й намагаються максимально убезпечитися.

Головний економіст «Арніки» Роман Ковш розповідає про вигоди співпраці зі швейцарською компанією: «Минулого року за кожну п’яту напряму продану «Сингенті» тонну кукурудзи безкоштовно отримали бонусну посівну одиницю гібридів на власний вибір. Підібрали, як і хотіли, найоптимальніше насіння для нашої зони. Сподобалось. Тому і нинішнього сезону продовжили партнерство».

За іншою опцією такої ж програми вже продали свою кукурудзу і додатково на кожну тонну отримали по 400 грн через спеціальні ваучери. «Вартість тонни виявилася на кілька доларів більшою за максимальну ринкову ціну реалізації. Отже, «Сингента» знову запропонувала нам найвигіднішу ціну. І з посівною можна бути впевненими, — задоволений Роман Ковш. — На ваучери ми гарантовано придбаємо якісне насіння і  засоби захисту від «Сингенти» у будь-якого дистриб’ютора». 

Менеджер бізнес-групи «Арніка» також відзначив логістичну вигоду від участі в програмі. «Кукурудзу «Сингента» забрала прямо з нашого елеватора. Можу тільки уявити, скільки проблем у нас ще трапилося б дорогою і в порту!» — підсумовує Роман Ковш.

Його побоювання підтверджує Олександр Соловей, співвласник компанії «Спайк Трейд Україна», яка спеціалізується на торгівлі кукурудзою: «З 11 тисяч вагонів на українській залізниці функціонує у кращому разі половина. Звісно, вони не задовольняють попиту на перевезення. А звідси і хронічні накладки, спокуси для спекулянтів та корупціонерів. Продаж на елеваторі може наперед позбавити таких неприємностей».

За можливість вибору різних умов співробітництва фахівець із фінансових пропозицій компанії «Сингента» Роман Хрипко називає  програму «Кукурудзяна опція» ексклюзивною.  «Кожен, хто зробить передоплату за будь-яке насіння й ЗЗР компанії «Сингента», відвантаживши свою сільгосппродукцію, обирає одну з опцій. Це може бути «Насіння кукурудзи за ціною 1 гривня» — тоді отримуєте сертифікат на придбання насіння за ціною 1 гривня в розрахунку 1  посівна одиниця за кожні 5 тонн відвантаженої продукції. Або ж друга опція — «Кукурудзяний ваучер», тобто спеціальний ваучер на суму 400 гривень за кожну тонну відвантаженої с/г продукції, з допомогою якого купуєте насіння кукурудзи компанії «Сингента» у свого дистриб’ютора», — пояснює Роман. Наприклад, полтавська «Арніка» вже встигла спробували обидва способи.

Просто і стабільно

Найпростішою і найзрозумілішою для фермерів залишається основна програма «Сингенти» — «Підтримка Плюс». Її  ідея в тому, щоб використати сільгосппродукцію як погашення заборгованості або як передоплату компанії «Сингента». Учасник продає «Сингенті» за ринковими цінами  кукурудзу, пшеницю, ячмінь, сою, цукор та отримує за кожну тонну від 200 до 500 гривень додаткового доходу у вигляді ваучера. За свій додатковий дохід може придбати більше потрібного йому насіння та ЗЗР протягом всього сезону. Програма працює у двох режимах: через дистриб’ютора або ж напряму із агровиробником.

Замість фермера — і в його інтересах — спеціалісти «Сингенти» постійно аналізують ситуацію на ринку і намагаються забезпечити найкращу конкурентну ціну. Це дуже схоже на ту консультаційну схему, про яку говорив англійський аналітик Джеремі Коль.

«Крім гнучкості, нас дуже підкупає стабільний ефект від участі у програмі «Підтримка Плюс», — розповідає керівник відділу трейдингу ТОВ «Седна-Агро» Андрій Заруба. — Бо надто багато ризиків в економічному середовищі. Для виробників дуже важливий додатковий дохід в умовах низьких цін на зернові та олійні, їхніх постійних стрибків».

Минулого сезону обороти «Сингенти» сягнули 350 тис. тонн сільгосппродукції. Тобто компанія поступово перебирає на себе і функції брокера, може вишукувати вигоди для партнерів. Скажімо, працювати з невеликими мінімальними партіями у 200 тонн. Крім того, логістично стати ближчими до фермерів завдяки співпраці з регіональними елеваторами, яких у партнерах «Сингенти» вже понад 50, а обіцяють, що стане ще більше.

Джерело фото: Syngenta
Джерело фото: Syngenta

Кожному своя стратегія

Навіть господарствам, у яких зовсім різні стратегії розвитку, легко підібрати відповідну передоплатну програму, вибір яких у «Сингенти» досить широкий. Причому, щосезону програми розвиваються та доповнюються на прохання партнерів та клієнтів. Із сучасними фінансовими інструментами можна розраховувати на вигідну реалізацію, високі ціни та захист від ризиків.

Погодьтеся, з такою впевненістю набагато спокійніше планувати усі свої бізнес-процеси, пробувати регулювати собівартість і прибутки. До того ж не відставати у фінансовій вправності від європейських фермерів, котрі на «ти» зі світовими біржами.


Ірина Садова, AgroPortal.ua