Експерт: Озвучені кроки для поліпшення роботи Укрзалізниці

07 вересня 2018, 08:00 2029

Протягом останніх років обсяг зернових, що транспортується залізницею, зріс з 25 млн до 36,6 млн т. Зростає також і валове виробництво с/г продукції, що свідчить про подальше нарощення обсягів перевезень та збільшення ролі залізниці для аграрного сектору.

Про це йшла мова під час засідання комітет ВРУ з питань аграрної політики та земельних відносин, говориться у повідомленні асоціації «Український клуб аграрного бізнесу» (УКАБ).

Як зазначається, щороку ситуація із перевезенням зерна для аграріїв погіршується і 2018 рік не став виключенням.

В УКАБ навели перелік ключових проблем «Укрзалізниці» (УЗ), які потребують нагального вирішення для успішного транспортування зернових всередині країни та на експорт:

1. Нестача локомотивної тяги для обслуговування потреб залізниці. Проблема призводить до збільшення часу оборотності вагонів, затримок поставки продукції, збільшення витрат на оренду вагонів. Усі витрати пов«язані із затримками та простоєм лягають на плечі аграрія та перевізника.  

2. Несправедлива система розподілу вагонів між виробниками/перевізниками.Переважна частина парку обслуговує декілька десятків станцій, котрі знаходять на маршруті, в той час як інші елеватори недоотримують вагони по своїм заявкам та відповідно не можуть вивезти продукцію.

3. Непередбачуваний ріст тарифів на послуги УЗ та оренду вагонів. За останній рік тарифи зросли на 50% і планується подальше їх зростання. Бізнес, що планує свої затрати завчасно, не може ефективно працювати в умовах, коли тарифи вступають в дію через місяць після їх оприлюднення. Разом з тим, збільшення тарифу не призводить до покращення якості послуг УЗ. Вагони, що подаються, часто в поганому стані та потребують ремонту. Поширені регулярні затримки та крадіжки на проміжних станціях.

4. Зупинення станцій із навантаження зерна. Зупинення роботи 99 малоефективних, на думку УЗ, станцій по навантаженню зерна можливо скорочує витрати залізниці, але загальний негативний економічний ефект від такого рішення значно вищий від потенційної вигоди. Це втрата робочих місць, елеваторів, збитки для аграріїв, збільшення навантаження на автомобільні шляхи і т. д. УЗ як державна компанія та монополіст повинна зважати на ці обставини.

Як зазначив генеральний директор асоціації «Український клуб аграрного бізнесу» Тарас Висоцький, УКАБ підтримує три основні напрямки щодо покращення роботи «Укрзалізниці».

«1. Мораторій на закриття залізничних станцій з відвантаження зернових та олійних культур. 2. Прозора, автоматична система розподілу вагонів-зерновозів. 3. Допуск приватної тяги до перевезень олійних  і зернових культур», — сказав він, зазначивши, що це напрямки роботи, які необхідно вже зараз розпочинати, щоб вирішити патові ситуації, які склалися сьогодні.

Підходити до проблематики «Укрзалізниці», на його думку, слід як до однієї з частин аграрної логістики в цілому, разом з дорогами і водним транспортом.

«Необхідно законодавчо закріпити міжнародні підходи до організації залізничного транспорту, які декларує законопроект №7316. Необхідно відновити оперативну комунікацію працівників УЗ с представниками секторів, вона має бути постійною. Стратегічні питання розвитку УЗ треба виносити на найвищий державний рівень. Аграрний комітет міг би зараз зайняти роль координатора та стати об»єднавчим майданчиком для народних депутатів та секторальних асоціацій з метою формування єдиної позиції», — додав Висоцький.